De vijftien leden van het inkoopverbond Superunie hebben vorig jaar een omzetgroei van 1,7 procent geboekt. Dat blijkt uit cijfers die het verbond heeft verstrekt aan database Retaildirect.nl. De gezamenlijke consumentenomzet bedroeg ruim 7,9 miljard euro.
Zes leden (CoopCodis, Dekamarkt, Jan Linders, Prisma, Em-Té en Vomar) hebben hun consumentenomzet zien dalen ten opzichte van 2004. De andere formules hebben hun omzet zien stijgen.
De tijd van ongebreidelde groei van Superunie is hiermee ten einde gekomen, aldus Laurens Sloot, directeur van het Erasmus Food Management Instituut. “De Superunie-leden konden zich van de landelijke formules onderscheiden door hun prijs-kwaliteitverhouding. Dat uitte zich in een jaarlijkse omzetgroei tot acht procent. Die tijd is voorbij.”
Omdat concurrenten als Albert Heijn hun prijzen hebben verlaagd, moeten Superunie-leden zich volgens Sloot onderscheiden. “Een aantal schiet daarin tekort.”
1,7% omzetgroei Superunie
Gepubliceerd op 24 april 2006 om 00:00
Reacties 0