Nestlé wil top 3-speler in Nederland worden
Gepubliceerd op 8 september 2023 om 09:20
Nestlé ziet nog veel kansen om zijn positie in de Nederlandse markt te versterken. De foodgigant wil uiteindelijk tot de 3 grootste food- & beveragebedrijven in ons land behoren, zegt ceo Nikki Adamo in het septembernummer van RetailTrends.
Momenteel is Nestlé de nummer 8 in de markt. De komende paar jaar moet een top 5-positie bereikt worden en uiteindelijk dus plek 3. “Dus we hebben een lange weg te gaan”, aldus Adamo.
Eén van haar belangrijkste taken in Nederland noemt zij beter laten zien wat A-merken kunnen brengen ten opzichte van huismerken. “En ervoor zorgen dat dat gat groot genoeg is.” Het omzetaandeel van A-merken is in Nederland flink gedaald en was dit jaar voor het eerst gelijk aan huismerken.
Adamo zegt veel met retailers te spreken over de rol van A-merken. “Wij zien dat zij belang blijven hechten aan A-merken in het schap, ook al hebben ze een groeiend privatelabel.” De merkwaarde, de mate van R&D en de voortrekkersrol op duurzaamheidsgebied spelen volgens de ceo een cruciale rol in de productenmix. “Retailers erkennen dat, A-merken hebben nog steeds een grote aantrekkingskracht op shoppers.”
Nestlé heeft zo'n 2.000 merken, waaronder Maggi, KitKat en Garden Gourmet. Wereldwijd is de Zwitserse multionational de grootste in de markt met een omzet van zo’n 95 miljard euro.
In het septembernummer van RetailTrends gaat Nikki Adamo uitgebreid in op de strategie van Nestlé in Nederland en bespreekt ze ook de recente prijsconflicten met supermarktketens. Het hele verhaal is hier te lezen. Nog geen member, kijk dan hier voor meer informatie.