5 vragen aan Han Sterk, de nieuwe ceo van Norah

5 vragen aan Han Sterk, de nieuwe ceo van Norah

Han Sterk, voormalig ceo van vanHaren Schoenen, is per 1 oktober algemeen directeur van modeketen Norah. Dit zijn de plannen van de nieuwe bestuurder. "Internationale en Nederlandse spelers hebben winkels gesloten of zijn helemaal verdwenen. Wij kunnen dat gat vullen.” 


Damesmodeketen Norah wordt per 1 oktober aangestuurd door Han Sterk. Sterk bekleedde eerder directiefuncties bij Only for Men en Hugo Boss voordat hij in 2020 bij vanHaren aan de slag ging. In 2022 volgde hij daar Krein Bons op als ceo, maar al binnen een jaar scheidden hun wegen. Bij Norah krijgt Sterk naar eigen zeggen ‘veel vrijheid’ in zijn rol. Zijn speerpunten? De naamsbekendheid van het merk vergroten, de basis van de organisatie verstevigen en die magische grens van 100 winkels doorbreken.
 

Norah groeide in nog geen 10 jaar tijd van 1 winkel naar bijna 100. De modebranche kreeg in die jaren juist flinke klappen. Waaraan is Norahs groei te danken?

“De gedachte achter het merk en...

Han Sterk, voormalig ceo van vanHaren Schoenen, is per 1 oktober algemeen directeur van modeketen Norah. Dit zijn de plannen van de nieuwe bestuurder. "Internationale en Nederlandse spelers hebben winkels gesloten of zijn helemaal verdwenen. Wij kunnen dat gat vullen.” 


Damesmodeketen Norah wordt per 1 oktober aangestuurd door Han Sterk. Sterk bekleedde eerder directiefuncties bij Only for Men en Hugo Boss voordat hij in 2020 bij vanHaren aan de slag ging. In 2022 volgde hij daar Krein Bons op als ceo, maar al binnen een jaar scheidden hun wegen. Bij Norah krijgt Sterk naar eigen zeggen ‘veel vrijheid’ in zijn rol. Zijn speerpunten? De naamsbekendheid van het merk vergroten, de basis van de organisatie verstevigen en die magische grens van 100 winkels doorbreken.
 

Norah groeide in nog geen 10 jaar tijd van 1 winkel naar bijna 100. De modebranche kreeg in die jaren juist flinke klappen. Waaraan is Norahs groei te danken?

“De gedachte achter het merk en het assortiment klopt. Norah gelooft in de kracht van betaalbare fashion: als je de juiste kleding draagt voel je zelfverzekerd. We willen vrouwen de kracht geven om zichzelf te zijn.”

“Daarom is elke collectie beschikbaar in de maten 36 tot en met 48, zonder labels als ‘plussize’. Wekelijks worden nieuwe stijlen toegevoegd aan de collectie zodat klanten steeds iets nieuws kunnen vinden. Daarmee bindt het merk een aanzienlijke groep shoppers, het ledenbestand telt inmiddels ruim 220.000 members. Het handje van de inkoop is voor Norah echt een schot in de roos.”

“Daarnaast zijn er door de uitdagingen in het modesegment veel verschuivingen geweest. Internationale en Nederlandse spelers hebben winkels gesloten of zijn helemaal verdwenen. Wij kunnen dat gat vullen.” 
 

Tekst gaat verder onder het beeld
 

Hoe gaan jullie de groei vasthouden? 

“Het bedrijf is snel gegroeid maar die groei moet wel geborgd worden. Ik zie bijvoorbeeld nog veel mogelijkheden om meer datagedreven te werken. Als een organisatie een zekere omvang heeft moet je beslissingen niet alleen meer op onderbuikgevoel baseren. Het gevoel voor de markt en voor wat de klant wil moet gekoppeld worden aan de werkelijkheid, aan cijfers. De infrastructuur en rapportagemogelijkheden zijn al beschikbaar in de organisatie. Daar gaan we nu op voortbouwen.”
 

Welke andere punten staan hoog op uw to do-list? 

“Norah heeft nog geen hoge spontane naamsbekendheid. Wie zijn we, waar staat ons merk voor? Dat gaan we beter communiceren. Qua naamsbekendheid is er nog veel te winnen.


Daarnaast is het in een groeiende organisatie belangrijk om een goede connectie te hebben tussen de winkels en het hoofdkantoor en tussen de verschillende afdelingen op kantoor. Ik wil werken aan de teamspirit en intern bruggen bouwen: met elkaar gaan we ervoor.” 
 

Het doel is om het winkelbestand in 2024 uit te breiden naar 100 locaties. Hoe staat het ervoor? 

“We zitten nu op 97 winkels en die 100 vestigingen gaan we in 2024 wel halen. Dan hebben we een redelijke landelijke dekking.

Het vinden van de juiste locaties is soms een uitdaging. Norah heeft ongeveer 250 tot 300 vierkante meter nodig, in de centra van toeristische plekken, middelgrote steden, een overdekt winkelcentrum of in wijkwinkelcentra. Qua Umfeld past het merk goed bij gemakswinkels die in het wekelijkse boodschappenrondje zitten. Norah moet altijd in de buurt zijn, zodat klanten even binnenlopen als ze toch al op pad zijn voor inkopen. We kiezen in elk geval niet voor A1-locaties in hoofdstraten van grote steden. Dat past ook niet zo bij onze kernconsument: de volwassen vrouw.” 
 

Norah heeft nu 2 winkels in België. Welke kansen ziet u daar? 

“Ik ken de Belgische markt goed doordat ik via vanHaren betrokken was bij de Brantano-overname. (Sterks voormalige werkgever vanHaren nam eind 2020 38 winkels over van het failliete Brantano, red.) De Belgische consument staat open voor Nederlandse retail. Als we de juiste locaties vinden moet het mogelijk zijn om 25 tot 30 winkels in België te draaien. Daarvoor is het belangrijk dat we cijfermatig onderbouwde analyses hebben van wat voor het merk werkt in Nederland. Kortom: de eerste anderhalf jaar focus ik me op de Nederlandse markt. Ergens vanaf 2025 gaan we nadrukkelijker buiten de landsgrenzen kijken.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!