Een nieuw statiegeldsysteem, dat lijkt op het onze, zorgt in Duitsland voor de nodige kritiek. Vanaf volgende maand kunnen Duitse consumenten een frisdrankfles die ze bij bijvoorbeeld Aldi hebben gekocht, ook bij concurrent Lidl inleveren. Tot nu toe gold bij onze Oosterburen nog een “Insellösungen”-systeem. Daarbij konden flessen alleen bij de winkel van aankoop worden ingeleverd.
Volgens critici is het nieuwe systeem overbodig, kost het de consument uiteindelijk geld, en levert het niet de gewenste milieuwinst op. Het vervoer van al die flessen zou jaarlijks goed zijn voor 29.200 vrachtwagenritten, waarbij 235.000 ton koolstofdioxide wordt uitgestoten. Dat blijkt uit een interne berekening van de Metro Group.
De investeringen in bijvoorbeeld aangepaste flessenautomaten zouden bijna twee miljard euro bedragen, waarbij jaarlijks nog eens honderden miljoenen in onderhoud geïnvesteerd moeten worden. Bij Coca-Cola in Berlijn wordt hierdoor rekening gehouden met een fiks banenverlies, de vakbond Nahrung-Genuss-Gaststätten rekent zelfs op 10.000 arbeidsplaatsen die verloren gaan als statiegeld blijft bestaan in Duitsland.
“En vergeet niet: overal waar nieuwe kosten gemaakt worden, komen deze uiteindelijk op het bordje van de consument”, aldus Wilhelm Wallmann, voorzitter van het initiatief "Ökologisch Vorteilhafte Getränkeverpackung." Dit is een samenwerkingsverband van de verpakkingsorganisaties Tetra Pak, SIG Combibloc en Elopak.
Weerstand Duits statiegeldsysteem
Gepubliceerd op 25 april 2006 om 00:00
Reacties 0