De Britse Wal-Martdochter Asda heeft een nieuwe formule à la Albert Heijn geopend. De schappen in de discountwinkels van Asda Essentials zullen voor 95 procent gevuld zijn met huismerkartikelen. Hiermee probeert Asda een brug te slaan tussen de populariteit van huismerken, en de relatieve onbemindheid van discounters in het land.
In Groot-Brittannië hebben Aldi, Lidl en Netto gezamenlijk bijvoorbeeld maar vijf procent van de markt in handen. Private labels hebben dan weer 42 procent marktaandeel, het hoogste percentage van heel Europa. Volgens topman Andy Bond is Asda gewoon zó trots op het eigen huismerk, dat het er een nieuw winkelconcept omheen heeft gebouwd.
Bonds: “Met onze nieuwe Essentials-winkels willen we bovendien laten zien dat we onszelf differentiëren en zo klanten nieuwe mogelijkheden geven om Asda te bezoeken.”
De honderd A-merkartikelen in de winkels, die goed zijn voor vijf procent van het hele assortiment, worden gebruikt om productgroepen uit te breiden, of wanneer Asda zelf geen goed alternatief heeft voor het product. Onder de verkrijgbare A-merken zijn Coca-Cola, Heinz, Walkers en Guinness. Onlangs werd de pilotstore geopend in Northampton (Midlands). Een tweede volgt in mei, Pontefract (Yorkshire).
De Essentials-formule moet de strijd met concurrent Sainsbury’s om de tweede plek in de markt, achter Tesco, in het voordeel van Asda beslissen. Op dit moment verwachten analisten nog dat Sainsbury’s, nu derde, Asda voorbij zal streven. Het groeit namelijk al enige tijd sneller dan Asda.
Asda gaat voor huismerken
Gepubliceerd op 25 april 2006 om 00:00
Reacties 0