Een faillissement en zelfs geen gedeeltelijke doorstart: na maanden van gesteggel en geruchten is er voorgoed een einde gekomen aan Big Bazar. Wat betekent dit voor de Nederlandse winkelstraat? 4 vragen aan expert Rupert Parker Brady.
Met het faillissement komen er in totaal 120 panden vrij. Welke retailers zouden daarin willen?
“Het zijn mooie locaties voor MediaMarkt en Coolblue, maar ook voor ketens die geen elektronica verkopen. Als ik het goed heb, gaat het vooral om panden met veel vierkante meters: heel gewild voor een heleboel retailers, die veel behoefte hebben aan voorraad en ruimte nodig hebben voor het uitstallen van hun spullen. Denk aan kledingwinkels, of juist aan een Action of Zeeman. Maar ik denk dat ook een aantal supermarkten er als de kippen bij zijn: goede locaties in winkelstraten van kleine en middelgrote steden zijn erg gewild. Het is vooral erg afhankelijk van de locatie en de huurprijs van het pand.”
Big Bazar is door Mirage in de markt gezet als wapen tegen Action, dat veel klandizie bij Blokker wegsnoepte. Wat heeft de verdwijning...
Een faillissement en zelfs geen gedeeltelijke doorstart: na maanden van gesteggel en geruchten is er voorgoed een einde gekomen aan Big Bazar. Wat betekent dit voor de Nederlandse winkelstraat? 4 vragen aan expert Rupert Parker Brady.
Met het faillissement komen er in totaal 120 panden vrij. Welke retailers zouden daarin willen?
“Het zijn mooie locaties voor MediaMarkt en Coolblue, maar ook voor ketens die geen elektronica verkopen. Als ik het goed heb, gaat het vooral om panden met veel vierkante meters: heel gewild voor een heleboel retailers, die veel behoefte hebben aan voorraad en ruimte nodig hebben voor het uitstallen van hun spullen. Denk aan kledingwinkels, of juist aan een Action of Zeeman. Maar ik denk dat ook een aantal supermarkten er als de kippen bij zijn: goede locaties in winkelstraten van kleine en middelgrote steden zijn erg gewild. Het is vooral erg afhankelijk van de locatie en de huurprijs van het pand.”
Big Bazar is door Mirage in de markt gezet als wapen tegen Action, dat veel klandizie bij Blokker wegsnoepte. Wat heeft de verdwijning hiervan te betekenen voor andere discounters?
“Met 1 middelgrote speler minder gaat er zeker meer handel richting andere discountwinkels. Het is alleen de vraag of ze daarvan profiteren: in deze tijd gaat alles om de prijs, en iedere retailer focust zich daarop, van een Action, tot Blokker en HEMA. Al die retailers proberen de klant juist naar zich toe te trekken, met de boodschap: ‘je hoeft niet naar een discounter voor goedkopere producten, koop het bij ons’. Iedereen heeft te maken met een klant die berekenender is geworden. Wat dat betreft wordt de markt van discounters alleen maar groter, omdat er steeds meer prijsgeoriënteerde consumenten zijn. De vraag is of je kiest voor een lage prijs met lage kwaliteit – weggooispulletjes – of voor een lage prijs met hoge kwaliteit, zoals Zeeman en HEMA. Daar wordt het spel gespeeld.”
Hoe kan het dat Big Bazar omviel én niet doorstartte, terwijl de discountmarkt in tijden van inflatie booming business is?
“Al met al vraag ik me af wat de komst van Big Bazar Nederland heeft gebracht, behalve een concurrent van Action. Mijn bescheiden analyse is dan ook heel eenvoudig: Big Bazar kon niet op tegen het geweld van Action. Een groothandelaar die na Blokker dacht dat hij het zelf kon proberen, maar erachter kwam dat het aansturen van een hele winkelketen een heel ander spel is dan het runnen van een groothandel. Huren en de bijbehorende huurbazen, personeel, energiekosten, noem maar op. Big Bazar had niet het onderscheidende vermogen op assortiment, de traffic en de omzet die het hoopte te hebben. Een dure les, want als discounter kun je je prijzen niet verhogen. Daar heeft Big Bazar zich in vergist.”
Vanuit China zijn meer discounters die de Europese markt verkennen, zoals Temu, Wish en Shein. Hoeveel last gaan de andere discounters in ons land daarvan krijgen?
“Dat vraag ik me af. Iedereen probeert mee te snoepen van de markt die er is. Chinese spelers willen alleen maar groter worden in Europa, zo lang ze alleen invoer-BTW hoeven te betalen in eigen land. Als je je zaken op orde hebt, met een duidelijke positie in de markt en mensen die je kennen, heb je daar als Nederlandse retailer niet zozeer voor te vrezen. Retailers die daar minder op kunnen rekenen, hebben wel degelijk last van deze Chinese partijen. Het tientje dat consumenten aan Shein, Temu of Alibaba uitgeven, geven ze niet uit in een Nederlandse winkel of webshop. Het gaat in de retailmarkt echt om dubbeltjes en kwartjes, die nu niet in Nederland in het winkelmandje belanden. Daar komt natuurlijk ook nog bij dat consumenten überhaupt minder uitgeven.”