Streaem: “Start niet met retail media-strategie zonder businesscase”

Streaem: “Start niet met retail media-strategie zonder businesscase”

RETAIL MEDIA-EXPERTS DELEN RANDVOORWAARDEN VOOR IMPLEMENTATIESUCCES, SCHAALBAARHEID EN RENDEMENT

Steeds meer retailers ruiken de kansen van een retail media-strategie. Maar hun enthousiasme maakt ze soms ook blind voor valkuilen. John Molendijk, founder van retail media-platform Streaem en zijn collega Patrick Emmen, head of partnerships, weten wat er nodig is om retail media succesvol in te zetten. En hoe je als retailer dure missers voorkomt.  

Het retail media-platform van Streaem is ontwikkeld door data- en retail media-specialisten met veel ervaring. Het platform brengt retailers en merken bij elkaar, én biedt de eindklant een consistente beleving in iedere winkel. Dat gebeurt door de mediakanalen van een retailer centraal en via een gebruiksvriendelijk selfservice-platform te ontsluiten. Zo faciliteert Streaem merken om op deze mediakanalen te adverteren. Of het nu gaat om posities op een website of webshop, in store displays, een e-mailnieuwsbrief of recepten: het platform geeft toegang tot álle kanalen.

Eén centraal media-inkoopplatform
Een retail media-strategie geeft retailers toegang tot een nieuw businessmodel waarin ze niet verdienen aan de producten in het schap, maar aan het verkopen van advertentieruimte. Vooral een integrale, omnichannel-aanpak is kansrijk. John: “Merken voeren het liefst doelgericht, data-driven en efficiënt campagnes over alle kanalen. Op die manier kunnen ze een product of categorie niet alleen in de fysieke winkel extra zichtbaar maken, maar ook in de webshop van de retailer, de e-mailnieuwsbrief of op de socials. Wanneer je als merk of leverancier vanaf één centraal platform zelf omnichannel-posities kunt inkopen en managen, ben je in staat om effectief en efficiënt marketing te bedrijven.”

Businesscase als uitgangspunt
Streaem maakt voor retailers het zelf ontwikkelen van een platform overbodig. Patrick: “Zo besparen ze veel tijd en ontwikkelkosten. Als je start met retail media is het verstandig om een businesscase te maken. Zo stel je vast of het voor jouw organisatie loont. Daarna rol je pas uit. Want de inzet van retail media heeft weliswaar veel potentie, het vraagt ook om een investering. In geld, in tijd, in mensen. Zonder draagvlak van interne stakeholders als IT, marketing, e-commerce en finance komt het niet van de grond. Of wordt het geen succes. En het beste argument voor draagvlak is aantonen dat iets werkt. Daarom zeggen wij: start niet met retail media zonder businesscase en laat snel resultaten zien met bijvoorbeeld een pilot.”

Faalfactoren
John en Patrick herkennen de oorzaken van falende retail media-projecten bijna blind. “De ontbrekende businesscase is een klassieker, maar er kan meer misgaan. Bijvoorbeeld wanneer beloofde zichtbaarheidstargets niet gehaald worden. Dat leidt tot ontevreden adverteerders. Minstens zo onwenselijk is gebrek aan inzicht. Wanneer de retailer onvoldoende data kan delen, omdat verschillende kanalen niet met elkaar verbonden zijn en er geen integraal (prestatie)inzicht is op één centrale plek. Adverteerders haken ook af als de voorraad niet goed is. Dat gebeurt als een retailer onvoldoende bereid is om kwalitatief zichtbare posities weg te geven. En dan zijn er nog de hardware-kopzorgen. Displays van onvoldoende kwaliteit die niet de juiste impact hebben. Die te vaak op zwart staan of überhaupt niet te koppelen zijn met een platform. Het is essentieel om op displayniveau de ROI van een advertentie of campagne te kunnen bepalen. Dat wordt helaas nogal eens over het hoofd gezien bij de aanschaf van de hardware. Dan heb je uiteindelijk een enorm probleem. Er is geen merk dat advertentieruimte bij je inkoopt als je het effect niet kunt aantonen. Software en hardware moeten daarom een twee-eenheid zijn. Het samenspel is bepalend voor schaalbaarheid en succes. Streaem en First Impression delen hierin een visie.”

Schaalgrootte of niche
Dat het partnership tussen Streaem en First Impression een succes is, is te danken aan hun hoge standaarden. “Je ziet het terug in hoe fanatiek we zijn en in wat we waarmaken bij onze klanten. Een perfect voorbeeld is het Network Operations Center van First Impression. Door slimme en proactieve monitoring van displays is 99,9% uptime gegarandeerd. Dat resulteert in maximale inkomsten voor de retailer, precies wat de bedoeling is.”
Streaem en First Impression werken als partners samen in retail media-projecten en bundelen daar hun kennis over software, hardware, een integrale aanpak, inzichten, prestaties en schaalbaarheid. Daarmee helpen ze retailers om maximaal rendement te behalen met een retail media-strategie. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!