‘Winkelstraten drukker dan vorig jaar tijdens Black Friday’

‘Winkelstraten drukker dan vorig jaar tijdens Black Friday’

Het patroon van afnemende drukte in de Nederlandse winkelstraten is verbroken.

De Nederlandse winkelstraten zijn tijdens Black Friday drukker bezocht dan het jaar ervoor. Dat zegt directeur Huib Lubbers van Bureau RMC.

In de afgelopen jaren was een trend te zien van afnemende drukte in de winkelstraten op en rond Black Friday. Dit jaar werd dat patroon verbroken: met een stijging van 9,3 procent was het deze Black Friday-week drukker dan vorig jaar. 

Waar het op de vrijdag zelf nog 1 procent rustiger was, werd er op maandag, dinsdag en woensdag een plus van 15 procent genoteerd ten opzichte van 2022. Ook op zaterdag en zondag was het drukker (+7,5 procent). “Black Friday is daarmee een belangrijk winkelevent van meerdere dagen geworden”, concludeert Lubbers. 

Het koopjesfestijn zorgde het afgelopen weekend ook voor een recordaantal pintransacties in de winkel. In totaal werden er 7,1 miljoen iDeal-betalingen verricht: 1 miljoen meer dan in 2022. Ook daaruit bleek dat de periode rond Black Friday inmiddels belangrijker lijkt dan de koopjesdag zelf.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 37.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!