AI in de retailbranche - Wat brengt de toekomst?

AI in de retailbranche - Wat brengt de toekomst?

Welke technologie de toekomst ook in petto heeft, het staat als een paal boven water dat artificiële intelligentie al veel taken automatiseert. Op lange termijn zal AI een steeds grotere rol spelen in veel sectoren. In dit artikel ontdek je hoe AI in de retailbranche wordt gebruikt, maar ook met welke bedreigingen en uitdagingen we in de toekomst zullen worden geconfronteerd.

Hoe AI retail verandert
We kunnen aannemen dat AI de volgende technologische mijlpaal is, eentje van even groot belang als de uitvinding van het internet, elektriciteit en de stoommachine in het verleden. We zijn vandaag getuige van een doorbraak in de digitale transformatie. Nu kunnen we nog niet voorspellen hoe alles zal evolueren in de komende maanden of jaren. Vergeet niet dat de revolutie nu al voor de deur kan staan en dat de snelle toepassing en integratie van AI in theorie de komende weken zou kunnen plaatsvinden. 

AI verbetert veel functies in de domeinen marketing, retail, bedrijfsinformatie en analyse. Met AI kan je veel tijd winnen door allerlei repetitieve taken te automatiseren. Zo kunnen specialisten zich toeleggen op wat echt telt: problemen oplossen en een sterker klantgerichte aanpak uitwerken.

Zoals SPD Group al aanstipte, is het aandeel van AI in de retailbranche de voorbije jaren stevig toegenomen. Meer dan een vierde (28%) van de retailbedrijven gebruikt tegenwoordig AI voor verschillende aspecten, terwijl slechts 4% van de bedrijven dat deed in 2016.

Binnen die context doemen er volledig nieuwe uitdagingen op. In de nabije toekomst zal iedereen misschien op een bepaald basisniveau toegang hebben tot dezelfde uitstekende tool. Wat zullen de gevolgen daarvan zijn? AI is dan niet langer een concurrentievoordeel, maar verschuift simpelweg het startpunt. De competitie speelt bijgevolg op een ander niveau.

De belangrijkste factor daarbij? AI kunnen gebruiken en het potentieel ervan kunnen afstemmen op de noden van een bepaald bedrijf. Als resultaat daarvan blijft de ervaring van specialisten broodnodig, aangezien zij het werk van AI zullen controleren of AI zullen gebruiken om hun taken te automatiseren.

Aan de horizon ontwaren we ook nieuwe beroepen die AI combineren met een traditioneel takenpakket. Denk bijvoorbeeld aan een ingenieur voor AI-prompts, die dan verantwoordelijk is voor de communicatie met AI om optimale resultaten te behalen. Er zullen dus nieuwe beroepen ontstaan, maar ook nieuwe methodes om klanten te bereiken. De concurrentiestrijd wordt nog harder. Bepaalde factoren blijven echter gelijk.

Het aantal klanten blijft op hetzelfde niveau als vandaag en hun aankoopmogelijkheden groeien helemaal niet. Daardoor vechten bedrijven om dezelfde klanten, maar op nog geavanceerdere manieren.

Hoe wordt AI gebruikt in retail?
In de retailbranche kan AI in een waaier van gebieden ingezet worden. AI wordt het vaakst gebruikt om het niveau van de klantenservice en de gepersonaliseerde koopervaring te verbeteren of om bedrijfsprocessen te optimaliseren. 

Wat zijn enkele gebruiksvoorbeelden van AI in de detailhandel?
AI wordt nu al gebruikt in veel verschillende retailsectoren, waaronder kledingwinkels, supermarkten, apotheken en buurtwinkels. De technologie helpt om de financiële bedrijfsresultaten, retailactiviteiten en klantervaring te verbeteren. Hieronder vind je praktische gebruiksvoorbeelden van AI in de retailsector.

AI in de modesector - virtuele paskamers
In de modesector kan AI worden gebruikt om klanten op allerlei manieren te ondersteunen bij hun aankoopbeslissingen. Speciale apps en tools kunnen helpen om bijvoorbeeld de juiste schoenmaat te kiezen. Nike doet dat al, met de nieuwe Nike Fit-functie in zijn app. Zo kunnen klanten de echte grootte van hun voeten ontdekken met nauwkeurige metingen via augmented reality.

Wat is nu de rol van AI? De technologie vergelijkt de meetresultaten met gegevens van andere gebruikers om zo de pasvorm van een bepaald schoenmodel voor een schoenmaat te bepalen. Als resultaat geeft de app suggesties: koop je eigen schoenmaat of kies een schoen die bijvoorbeeld een halve maat smaller of net breder is.

Een ander voorbeeld vinden we bij North Face, dat met artificiële intelligentie klanten helpt om een jasmodel op maat van hun noden te vinden. De gebruikers moeten vragen beantwoorden over de omstandigheden waarin ze de jas willen dragen en het algoritme gaat vervolgens op zoek naar de meest geschikte jas.

AI in de beautybranche - vind je perfecte kleurmatch
In de beautybranche vormen de klantenservice en het deskundig advies van de winkelmedewerkers belangrijke elementen. Meestal gaat het klanten om subtiele details, zoals de juiste tint van een bepaald cosmeticaproduct.

Daarom heeft Sephora een app ontwikkeld die het gezicht van een klant scant en op basis van de verzamelde gegevens gepersonaliseerde aanbevelingen geeft over kleuren, lippenstiften en andere cosmeticaproducten.

AI in de fastfoodsector - snel en makkelijk bestellen
In deze sector speelt niet enkel de maaltijdkwaliteit een rol, maar ook de snelheid en het gebruiksgemak van de dienstverlening. Klanten willen hun bestelling liefst meteen ontvangen nadat ze het restaurant zijn binnengegaan. 

Hoe speel je dat klaar? 
Mobiel bestellen of bestellen via de app is een topoplossing voor het bestellen van maaltijden. AI-verbeteringen aan de aankoopopties maken het bestelproces nog makkelijker en optimaliseren de personalisatie voor de klanten. 

Om het bestelproces met AI te verbeteren kiezen bedrijven voor spraakassistenten. Gevestigde waardes zoals Starbucks en Taco Bell hebben deze oplossingen bijvoorbeeld al geïntroduceerd. Bij deze bedrijven kunnen klanten onderweg een spraakbestelling plaatsen en die dan oppikken in het restaurant.

AI in de apotheek - betere patiëntenservice en relevante aanbevelingen
In apotheken kan AI worden gebruikt om de processen van de patiëntenservice en de activiteiten als geheel te verbeteren. AI-ondersteunde chatfuncties kunnen patiënten helpen bij hun planning en herhalingsvoorschriften. AI kan ook worden gebruikt om fouten te signaleren, weigeringen te verminderen en inkomsten te maximaliseren. Daarnaast kan AI medische informatie samenvatten, documentatie automatiseren en suggesties geven voor alternatieve geneesmiddelen zonder voorschrift. De technologie geeft ook aanbevelingen voor betaalbare opties op basis van de verzekeringsdekking.

Samengevat: hoe gebruik je AI het best in de retailsector?
In retail gebruik je artificiële intelligentie het best op een holistische manier wanneer je AI in je bedrijfsprocessen integreert: van ruwe data over gegevensanalyse tot de klantenservice. Dat is hoe je AI zou moeten implementeren om het potentieel ervan nog efficiënter in te zetten.

De toekomst van artificiële intelligentie in retail
De toekomst is op AI gericht. Bij het begin van dit decennium, in 2021, was het ontwikkelen van AI-toepassingen voor de retailsector wereldwijd zo'n 4,84 miljoen USD waard. Er zal alsmaar meer geld in AI-ontwikkeling voor retailbedrijven gepompt worden. Naar schatting zullen de uitgaven tegen 2029 tot wel 52,94 miljoen oplopen.

Wil je AI gebruiken om een goede relatie met je klanten op te bouwen? Bekijk dan zeker eens het loyaliteitsmarketingplatform van Comarch. Neem contact met ons op en ontdek hoe we je kunnen helpen om je bedrijf te laten groeien!

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!