Dit jaar zal in Europa ruim 8,3 miljoen vierkante meter winkelcentrum worden opgeleverd. Dit is negen procent meer dan in 2005. Dat blijkt uit een berekening van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield (C&W). Het is de hoogste stijging sinds C&W in 1960 met deze berekeningen startte.
“We zien niet alleen groei in de opkomende markten aan de oostelijke kant van Europa, maar ook in de meer ontwikkelde winkelmarkten waar ontwikkelaars betere kwaliteit en meer keuze willen bieden aan retailers en consumenten”, aldus Baldwin Poolman (Managing Partner C&W Nederland). Rusland krijgt de meeste vierkante meters nieuw winkelcentrum.
“In Nederland zien we de groei van winkelcentrumoppervlakte vooral in de uitbreiding van bestaande winkelcentra in binnenstedelijk gebied. Ook ondergaan de komende tijd veel buurt- en wijkwinkelcentra een opknapbeurt waarbij vooral supermarkten groter worden om de renovatie te kunnen betalen. Veel van deze buurt- en wijkwinkelcentra dateren van voor 1985 en een herontwikkeling vergroot hun levensvatbaarheid”, zegt Poolman.
9% groei Europese winkelcentra
Gepubliceerd op 1 mei 2006 om 00:00
Reacties 0