Picnic passeert omzetgrens van 1 miljard euro
Gepubliceerd op 9 januari 2024 om 09:20
Onlinesupermarkt Picnic heeft in 2023 zijn omzet zien stijgen met 40 procent, tot 1,25 miljard euro. Ook haalde de supermarkt 355 miljoen euro op bij een investeringsronde.
De omzetgroei van Picnic verloopt volgens plan: vorig jaar kondigde de onlinesupermarkt al aan zijn omzet van 918 miljoen op te krikken tot 1,2 miljard in 2023. Dat doel is dus gehaald. Winstcijfers worden niet gemeld. In 2022 leed het bedrijf nog 208,7 miljoen euro verlies: bijna een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor.
De 355 miljoen euro die Picnic in zijn meest recente investeringsronde heeft opgehaald, komt voornamelijk van Edeka. De Duitse supermarktketen pompte afgelopen oktober ook al 250 miljoen in Picnic, om zijn aandeel in de supermarktketen te vergroten. Edeka heeft nu meer dan een kwart van het bedrijf in handen.
Duitsland en Frankrijk
De snelst groeiende stad qua omzet is Hamburg, waar het bedrijf na een halfjaar al 40 miljoen euro omzet boekte. Met het groeigeld wil Picnic het aandeel in Duitsland en Frankrijk vergroten, zo zegt ceo Michiel Muller tegen het FD: “In Duitsland kan ongeveer 10 procent van de huishoudens bij Picnic bestellen. Dat willen we de komende jaren richting de 50 procent brengen.”
Ook in Frankrijk is er volgens Muller nog veel te winnen. Het bedrijf meldt dat minder dan 5 procent van de Fransen bij Picnic kan bestellen. Ter vergelijking: in Nederland is de dekkingsgraad momenteel zo’n 80 procent.