‘Rol van retail-cfo moet anders’
Gepubliceerd op 15 januari 2024 om 08:00
Cfo’s in de retailsector moeten zich op andere prioriteiten focussen dan ze in het verleden gewend waren. Dat zeggen de financieel directeuren van Macy’s, Levi’s en Rothy’s tijdens NRF Retail’s Big Show in New York.
Het belang van groei stimuleren is voor cfo’s toegenomen ten opzichte van kosten beheersen, zegt cfo Harmit Singh van Levi’s. “Voorheen ging het in mijn functie veel meer over controle, het glas dat half leeg was. Vandaag gaat het over agility en veranderen in een hoog tempo.”
Die verandering betekent dat een cfo alle disciplines binnen de organisatie moet begrijpen, vult Dayna Quanbeck van schoenenmerk Rothy’s aan. Een cfo moet volgens haar zowel risico’s managen als strategieën stimuleren voor groei. “Een cijferliefhebber kun je niet tegenhouden om rationeel te denken”, zegt Quanbeck. “Maar groei is soms niet rationeel. Je moet af en toe gecalculeerde risico’s nemen, ook als de return-on-investment nog onbekend is.”
Verder wijst Singh op de shift van shareholders naar stakeholders die cfo's moeten maken. Het belang van de aandeelhouders is niet meer zaligmakend. "Medewerkers en klanten zijn net zo belangrijk."
Binnenkort verschijnt bij RetailTrends een uitgebreid kijkje in de keuken over hoe 3 top-cfo’s naar de toekomst kijken. Daarbij gaat Macy’s-cfo onder meer in op het belang van investeren in generative AI.