'Retailers zagen onlineomzet rond feestdagen flink stijgen'
Gepubliceerd op 18 januari 2024 om 09:33
Nederlanders besteedden in aanloop naar de feestdagen dit jaar vooral meer online: in 2023 stegen de retailuitgaven online met ruim een kwart, in vergelijking met het jaar ervoor. Daarentegen stegen de totale retailuitgaven in deze periode ‘slechts’ met 3,6 procent.
Retailers zagen hun onlineomzet in de feestdagenperiode stijgen met 25,4 procent, zo blijkt uit onderzoek van Mastercard. Dit terwijl de fysieke retailers in totaal 0,1 procent meer omzet maakten. Deze periode loopt van 1 november tot en met 24 december.
Nederlanders gaven in totaal 8,3 procent meer uit aan boodschappen dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook non-foodretailers hebben hun omzet in de feestdagenperiode zien stijgen. Zo kochten consumenten voor 6,7 procent meer aan elektronicaproducten. In totaal werd er 6 procent meer uitgegeven aan kleding en 5,8 procent aan accessoires.