Appdate: Amazon stuurt klanten naar de concurrentie

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Klarna, Amazon en MasterCard.


Klarna

Klarna kennen we natuurlijk vooral van het achteraf betalen bij online bestellingen. Nu komt het betaalbedrijf met een nieuwe tool: de virtual shopping-app. Daarmee kunnen consumenten rechtstreeks in contact komen met experts in de winkel. Via livechats en videogesprekken kunnen ze zo productadvies en inspiratie krijgen. Retailers kunnen via de app hun teams in de winkel in staat stellen om hun expertise buiten de muren van fysieke winkels naar online shoppers te brengen. Doel is om de betrokkenheid bij en loyaliteit van het merk te stimuleren en het aantal retouren te verlagen.


Amazon


Een cashbackprogramma waarmee een retailer shoppers naar de concurrent stuurt, dat zie je niet vaak. Toch is dat precies wat...

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Klarna, Amazon en MasterCard.


Klarna

Klarna kennen we natuurlijk vooral van het achteraf betalen bij online bestellingen. Nu komt het betaalbedrijf met een nieuwe tool: de virtual shopping-app. Daarmee kunnen consumenten rechtstreeks in contact komen met experts in de winkel. Via livechats en videogesprekken kunnen ze zo productadvies en inspiratie krijgen. Retailers kunnen via de app hun teams in de winkel in staat stellen om hun expertise buiten de muren van fysieke winkels naar online shoppers te brengen. Doel is om de betrokkenheid bij en loyaliteit van het merk te stimuleren en het aantal retouren te verlagen.


Amazon


Een cashbackprogramma waarmee een retailer shoppers naar de concurrent stuurt, dat zie je niet vaak. Toch is dat precies wat Amazon in de VS doet met zijn nieuwe dienst Alexa shopping list savings. Wie de Alexa-app downloadt krijgt een overzicht van aanbiedingen bij merkfabrikanten. Gebruikers kunnen de aanbiedingen die hen aanspreken activeren en vervolgens gaan shoppen bij winkels naar keuze. Daarna moeten ze hun bonnetje inscannen en stort Amazon het geld terug in de vorm van een cadeaubon. Een slimme manier van de e-commercereus om meer te weten over wat en hoe mensen winkelen, ook buiten het platform. En natuurlijk om eenvoudig de actuele prijzen in de gaten te houden. It's all about data.


Mastercard


Plannen om betalen in winkels zonder enige vorm van kaart of device mogelijk te maken zijn er al jaren, op allerlei niveaus. Betaalreus Mastercard lijkt er nu wat serieuzer werk van te maken. Het bedrijf lanceerde dinsdag een programma voor retailers om biometrische betaalmethoden aan te bieden, zoals gezichtsherkenning en het scannen van vingerafdrukken. Bij het afrekenen kunnen gebruikers hun betaling verifiëren door hun gezicht of handpalm te scannen. Het programma is nu live gegaan in vijf supermarkten in Brazilië. Mastercard wil dit later wereldwijd uitrollen. 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€ 10,- voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ korting op RetailTrends-events.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!