Startup van de maand: EzeeTabs

Startup van de maand: EzeeTabs

Bob Blankert komt op een evenement in contact met een specialist in schoonmaakartikelen in tabletvorm. Ondernemer als hij is, ziet hij kansen en begint te brainstormen over een nieuw product. Via zijn netwerk komt hij in contact met een gespecialiseerde fabriek uit Duitsland en samen ontwikkelen ze een ecologische variant. Vanuit zijn al bestaande bedrijf put hij de bronnen om EzeeTabs op de kaart te zetten en de nieuwe onderneming wordt geboren.

Waarom schoonmaakmiddelen in tabletvorm?

“Het grote voordeel daarvan is dat je geen water meer hoeft te vervoeren, want veel schoonmaakmiddelen bestaan voor een groot deel uit water. Daarnaast spaar je ook veel plastic uit, omdat je niet elke keer een nieuwe fles schoonmaakmiddel hoeft te kopen.


Wij bieden nu herbruikbare flessen van gerecycled plastic en schoonmaaktabletten die biologisch afbreekbaar zijn, zonder schadelijke chemicaliën en microplastics. We proberen zo duurzaam mogelijk te zijn. Dat is ook onze missie. Als je de onderzoeken erop na slaat zie je dat er in 2050 meer plastic in de zee is dan vissen. Als je de supermarkt binnenloopt zie...

Bob Blankert komt op een evenement in contact met een specialist in schoonmaakartikelen in tabletvorm. Ondernemer als hij is, ziet hij kansen en begint te brainstormen over een nieuw product. Via zijn netwerk komt hij in contact met een gespecialiseerde fabriek uit Duitsland en samen ontwikkelen ze een ecologische variant. Vanuit zijn al bestaande bedrijf put hij de bronnen om EzeeTabs op de kaart te zetten en de nieuwe onderneming wordt geboren.

Waarom schoonmaakmiddelen in tabletvorm?

“Het grote voordeel daarvan is dat je geen water meer hoeft te vervoeren, want veel schoonmaakmiddelen bestaan voor een groot deel uit water. Daarnaast spaar je ook veel plastic uit, omdat je niet elke keer een nieuwe fles schoonmaakmiddel hoeft te kopen.


Wij bieden nu herbruikbare flessen van gerecycled plastic en schoonmaaktabletten die biologisch afbreekbaar zijn, zonder schadelijke chemicaliën en microplastics. We proberen zo duurzaam mogelijk te zijn. Dat is ook onze missie. Als je de onderzoeken erop na slaat zie je dat er in 2050 meer plastic in de zee is dan vissen. Als je de supermarkt binnenloopt zie je meters plastic flessen. Die schappen moeten kleiner worden.


We zijn vooral ook trots op de CO2-uitstoot. Door het vervoeren en opslaan van de tabs, ten opzichte van schoonmaakmiddelen in flessen, stoten we 95 procent minder uit. Er hoeven veel minder vrachtwagens te rijden voor hetzelfde aantal producten. Dus het is voor retailers kostenbesparend en duurzaam met vervoeren en opslaan van de producten.”


Hoe gaat het nu met het merk?

“Na het opstarten moesten we het product gaan verkopen. We zijn begonnen in de elektronicahoek, bij winkels als MediaMarkt. We zijn begonnen in thuisland Nederland en België, omdat we daar al een netwerk hadden. Zo konden we met de juiste mensen in contact komen om ons concept uit te leggen. Dan is het een kwestie van je concept pitchen, uitleggen wat we willen en waarom het beter is dan het huidige aanbod. Als je bestaande netwerk ervan weet kan het vanuit daar in de winkels, online en via de webshop worden aangeboden.”


Wat is de doelgroep van je product?

“Ik ben ervan overtuigd dat langzamerhand iedereen in Nederland duurzame producten wil gebruiken. Dit geldt voor zowel jongere als oudere doelgroepen. De doelgroep moet overtuigd zijn van de functionaliteit van het product, dus het moet net zo effectief zijn als de toxische tegenhanger. Voorheen waren groene producten nog duurder, maar je merkt op veel plekken dat dat al niet meer het geval is. Duurzaam schoonmaken hoeft niet meer ten koste te gaan van je portemonnee. Als je kijkt naar onze producten zijn we qua literprijs vergelijkbaar met de concurrentie. Door deze 2 dingen zijn alle doelgroepen bereid om het te kopen.”


Waar liep je tegenaan met de uitbreiding van het product?

“De scepsis was veel groter dan ik dacht toen ik hiermee begon. Er blijken behoorlijk veel mensen een negatieve ervaring te hebben met ecologische producten. Een concreet voorbeeld daarvan is toen we een social media campagne startten. De reacties eronder waren 'weer zo’n afbreekbaar product dat niet werkt' en 'ik geloof er niet in'.


Negatieve ervaringen uit het verleden drukken een flinke stempel op of mensen het nu nog willen proberen. We hebben dus vooral last van producten die voorheen niet klopten. En als je product niet klopt, dan kan je nog zulke goede campagnes hebben, maar dan werkt het natuurlijk niet. Tegen dat beeld moeten we nog wel opboksen. Ook blijken in sommige landen (zoals Nederland) er meer mensen bezig te zijn met duurzame producten dan in andere landen (zoals Polen) waardoor het uitbreiden soms moeizamer gaat.”


Via welke kanalen verkopen jullie je product?

“In Nederland is EzeeTabs momenteel te koop via onze eigen webshop en via Bol. In België ook bij MediaMarkt en Suprabazar. En sinds 1 januari zijn we ook te koop bij Ochama.


In Nederland en in België zijn we op dit moment bezig om nog veel meer foodretailers in ons portfolio te krijgen. Ook in Frankrijk is er nog een markt voor ons te winnen bij verschillende retailers.”


Hoe ziet jullie toekomst eruit?

“Op korte termijn wordt ons product via Amazon uitgerold over heel Europa. Door de samenwerking met de fabriek in Duitsland kunnen we dat vanuit daar goed managen. We gaan ook een roll out doen in Spanje met MediaMarkt om ook daar voet aan de grond te krijgen.


Ik denk dat de markt voor 100 procent biologische afbreekbare producten in 2024 alleen maar groter wordt. We komen daarom in de tweede helft van het jaar ook met een groene oplossing voor wastabs. Daarnaast willen we naar het Midden-Oosten, een markt met een enorme potentie.


In 2024 hopen we voor het eerst winstgevend te worden, maar ik durf nog niet met zekerheid te zeggen of dat lukt. Eind 2025 met zwarte cijfers komen is wel een realistisch doel. Het is kostbaar om markten in te gaan en te proberen te veroveren, dus daar gaat nog veel geld in om. Gelukkig hebben we in onze distributiepartner veel financiële support. Nu het product goed is en het concept helder, kunnen we doorpakken en dan komt de winst vanzelf.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!