HAK en SIG slaan handen ineen om duurzame consument te bedienen

HAK en SIG slaan handen ineen om duurzame consument te bedienen

In Scandinavië lagen ze al een tijdlang in de supermarkt, kleurrijke pakjes met peulvruchten. Ze zijn er heel populair onder consumenten die vaker vlees laten staan maar wel voldoende eiwitten, vitamines en vezels willen binnenkrijgen. Verpakkingsspecialist SIG en groenteproducent HAK hebben de handen ineengeslagen om de moderne verpakking voor traditionele groenten nu ook in België en Nederland op de markt te brengen. Daarmee voorziet SIG de markt van conservengroenten van de impuls die het nodig heeft om meer consumenten aan te spreken die graag duurzame keuzes maken.

Dat een verpakking meer is dan het omhulsel van een product illustreert ‘HAK-in-PAK’, de naam die de groenteproducent heeft gegeven aan de serie peulvruchten die in november bij het Belgische Delhaize werd geïntroduceerd en nu ook in Nederlandse supermarkten ligt. Het zijn de peulvruchten die HAK al jaren in traditionele verpakkingen als blik en glazen pot op de markt brengt, maar het bedrijf wil het peulvruchtenschap van een nieuwe impuls voorzien. “In Scandinavië zien we dat het kan: dit type handzame en kleurrijke verpakking heeft het peulvruchtenschap daar nog meer aantrekkingskracht gegeven. Dit inspireerde ons om het naar Nederland en België te brengen”, zegt Nicole Freid, CEO van HAK.

HAK is hiervoor een samenwerking aangegaan met SIG. De innovatieve materialen die de verpakkingsspecialist voor de peulvruchten gebruikt sluiten naadloos aan bij HAK’s streven om duurzame producten met een lage CO2-voetafdruk op de markt te brengen. HAK’s keuze viel op SIG SafeBloc kartonverpakkingen. In vergelijking met blikjes of glazen potten* zijn deze verpakkingen beduidend duurzamer. Een ander voordeel is dat de verpakkingen van SIG de hoge kwaliteit van de peulvruchten en groenten voor een langere periode garanderen. 

HAK is de eerste groenteproducent onder de klanten van SIG die het duurzame verpakkingsmateriaal SIG Terra Forest-polymeren gebruikt. 90% van het verpakkingsmateriaal is forest-based, inclusief polymeren die via een gecertificeerde massabalans zijn gekoppeld aan hernieuwbare bronnen uit bossen. Hiermee wordt afstand genomen van conventionele, op fossiele grondstoffen gebaseerde polymeren.

"Groenten en peulvruchten in kartonnen verpakkingen passen bij het streven van voedingsmiddelenbedrijven zoals HAK om hun ecologische voetafdruk te verkleinen”, zegt José Matthijsse, President & General Manager Europe bij SIG. “Dat doen ze door te investeren in biologische producten, hun CO2-uitstoot te verminderen en consumenten te stimuleren om te kiezen voor peulvruchten als alternatieve eiwitbron. We hebben nauw samengewerkt met HAK om hen te ondersteunen bij het leveren van de nieuwste duurzame verpakkingsoplossingen en ik ben ervan overtuigd dat dit partnerschap hen niet alleen in een uitstekende positie zal brengen voor marktpenetratie en volumegroei, maar dat het HAK ook erkenning zal geven als het gaat om verduurzaming van de categorie."

Consumenten zien de kartonnen verpakking als een moderne, lichte en handige oplossing. De ruimtebesparende vorm heeft veel voordelen. Het is gemakkelijker te vervoeren, te bewaren en na gebruik voor recycling weg te gooien. Fabrikanten en supermarkten profiteren bovendien van de eenvoudige en efficiënte manier waarop de SIG-kartonverpakkingen kunnen worden getransporteerd en bewaard. 

Gebaseerd op de resultaten van een vergelijkende ISO-conforme, kritisch beoordeelde LCA van retortkarton voor levensmiddelen versus andere substraten: https://cms.sig.biz/media/14543/lca-food_sig-final_report_incl-critical-review.pdf

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!