Brooklyn is een geliefde woonbuurt in New York. Het kloppend retailhart van dit stadsdeel is Williamsburg. Williamsburg staat bekend om z’n bloeiende creatieve cultuur, vintagewinkels, trendy bars en de ultraorthodoxe Joodse gemeenschap. Steeds meer grootwinkelbedrijven, hippe merken en luxespelers uit Soho, Meatpacking en Midtown openen naast de lokale helden en knusse koffiezaken.
Ook Williamsburg heeft Nederlandse wortels. De West-Indische Compagnie (WIC) kocht in 1638 voor het eerst land in het gebied wat toen nog Boswijck werd genoemd. In 1661 ontstond het gelijknamige dorpje. Toen de Britten in 1664 het gebied overnamen werd het tot Bushwick omgedoopt, maar de Nederlanders bleven.
De bouw van Brooklyn Bridge en Williamsburg Bridge zorgde er eind 19e eeuw voor dat veel arme bewoners van Lower East Side de sprong waagden om te werken in de havens of fabrieken en pakhuizen van Pfizer, Standard Oil, Domino Sugar, Dutch Mustard en maar liefst 11 brouwerijen. Industrieel Williamsburg trok arbeiders en vluchtelingen van over de hele wereld. De wijk raakte in de jaren 60 in verval door krimpende...
Brooklyn is een geliefde woonbuurt in New York. Het kloppend retailhart van dit stadsdeel is Williamsburg. Williamsburg staat bekend om z’n bloeiende creatieve cultuur, vintagewinkels, trendy bars en de ultraorthodoxe Joodse gemeenschap. Steeds meer grootwinkelbedrijven, hippe merken en luxespelers uit Soho, Meatpacking en Midtown openen naast de lokale helden en knusse koffiezaken.
Ook Williamsburg heeft Nederlandse wortels. De West-Indische Compagnie (WIC) kocht in 1638 voor het eerst land in het gebied wat toen nog Boswijck werd genoemd. In 1661 ontstond het gelijknamige dorpje. Toen de Britten in 1664 het gebied overnamen werd het tot Bushwick omgedoopt, maar de Nederlanders bleven.
De bouw van Brooklyn Bridge en Williamsburg Bridge zorgde er eind 19e eeuw voor dat veel arme bewoners van Lower East Side de sprong waagden om te werken in de havens of fabrieken en pakhuizen van Pfizer, Standard Oil, Domino Sugar, Dutch Mustard en maar liefst 11 brouwerijen. Industrieel Williamsburg trok arbeiders en vluchtelingen van over de hele wereld. De wijk raakte in de jaren 60 in verval door krimpende industriële productie en de economische crisis. In de jaren 70 maakten de eerste artiesten en kunstenaars de oversteek, aangetrokken door de lage huurprijzen, grote ruimten en snelle verbindingen met downtown Manhattan.
Williamsburg vulde zich de afgelopen 40 jaar met designers, trendy cafés en restaurants, vintagewinkels, vlooienmarkten en stedelijk nachtleven. Je kun thet nog steeds zien op de kruising van North 6th Street en Bedford Avenue, dat in New York bekend staat als het epicenter of coolness. Alle retailers en luxemerken proberen hier voet aan de grond te krijgen, van Starbucks, Apple, Google tot Nike. Ze zijn vanwege strenge eisen gelukkig gevestigd in bestaande pakhuizen en garages die de typische bakstenen bouwstijl van Williamsburg kenmerken. Maar niet alles werkt. H&M is alweer vertrokken en House of Showfields is failliet. Hermès heeft een pop-upstore om de markt te testen.
De hippies en creatieven worden de laatste 15 jaar langzaam verdreven door tweeverdieners die miljoenen neertellen voor lofts en 19e-eeuwse rijtjeshuizen. Wholefoods speelt op die consumentengroep in met een grote zaak in de wijk, net als Trader Joe’s. De publieke ruimte aan het water, jarenlang nauwelijks toegankelijk vanwege de zware industrie en fabrieken, is heringericht met promenades, fietspaden, parken en picknickplekken. De industriële architectuur en beschikbaarheid van lofts in stoere fabriekshallen maakt hier wonen extra aantrekkelijk voor kapitaalkrachtige New Yorkers. Overal aan het water is in hoge dichtheden gebouwd met het mooiste uitzicht op Manhattan.
1. Nike Well Collective
81 N 6th st, Brooklyn
Shoppers communiceren met winkelmedewerkers via Swoosh Tekst
Nike opende in september 2021 de derde locatie volgens het Nike Live-concept op de hoofdwinkelstraat, naast retailers als Birkenstock, Everlane, Buck Mason, Marine Layer en Madewell Men’s. Het pand van 1.800 vierkante meter telt 2 etages. Het concept voert een genderneutrale kledingsectie op de eerste etage, met genderneutrale mannequins. Om de gemeenschap te ondersteunen heeft het winkelteam partnerships met lokale bedrijven als Buddies Coffee, Northside Bakery, La Bicyclette Bakery, Heal Haus, Y7 Studio en Grind House. De winkel maakt gebruik van de Nike-app voor producten en diensten, waaronder instore pickup en digitale retourzendingen. Shoppers kunnen ook communiceren met winkelmedewerkers via het berichtensysteem Swoosh Text om de voorraad te checken en productaanbevelingen te ontvangen.
Nike Williamsburg is de derde winkel volgens het Nike Live-concept.Kleurrijk en niet te missen is deze winkel van Nike op de hoofdwinkelstraat.Middels de Nike-app kunnen klanten in de winkel onlinebestellingen ophalen.
2. Patagonia
70 n 6th st, Brooklyn
Patagonia wordt in Amerikaanse steden liefkozend aangeduid als 'Patagucci'
De grootste winkel van Patagonia in New York (3.000 vierkante meter) opende in januari 2022 in een buurt waar de beste klanten zitten. De flagshipstore is gevestigd in een voormalige mayonaisefabriek van 100 jaar oud. Patagonia – in Amerikaanse steden liefkozend aangeduid als ‘Patagucci’ – bestempelt het pand als zijn ‘activist hub’ voor de buurt. Lokale kunstenaars hebben de binnenkant van het pand in opdracht het merk beschilderd. De volledige collectie wordt over twee etages verkocht. Op de begane grond tref je de hardlopers, kinderkleding, boeken en etenswaren van het label Patagonia Provisions. Op de eerste etage bevindt zich de reparatieafdeling en de Worn Wear-collectie. De invulling van de shop-in-shopruimte achter in de winkel verandert elke zes maanden. Op de begane grond vinden regelmatig evenementen plaats, waaronder muziekoptredens, filmvertoningen en publieke spreekbeurten. Het winkelteam mag jaarlijks zelf lokale initiatieven selecteren om via het Retail Grants Program financieel te ondersteunen.
Deze locatie is met 3.000 vierkante meter de grootste Patagonia in New YorkOp de begane grond bevinden zich de hardlopers en kinderkleding. Boven tref je de reparatieafdeling.
3. Tracksmith
147 Wythe Avenue, Brooklyn
Bezwete klanten kunnen hier uitrusten en een biertje drinken na het hardlopen
Dit pand van 500 vierkante meter is volgens Tracksmith geen winkel, maar The Track House New York. Het sportkledingbedrijf uit Boston wil zich hiermee sterk verbinden met de hardloopgemeenschap in Williamsburg. Voor het interieur is gebruikgemaakt van natuurlijke materialen, zoals staal, glas, baksteen, eikenhout en terrazzo. Deze materialen moeten volgens het bedrijf ‘een gevoel van verfijning oproepen, en tegelijkertijd warmte en textuur toevoegen zonder te compromitteren op functionaliteit.’ De winkel verkoopt sinds de opening in mei 2023 een kledingcollectie en accessoires voor mannen en vrouwen. In de kelder staan lockers waar buurtbewoners hun spullen kunnen opbergen terwijl ze een rondje hardlopen. Er vinden frequent events en trainingsessies plaats. Bezwete klanten moeten zich vrij voelen om in de winkel uit te rusten en een biertje te drinken.
In de winkel vinden regelmatig events plaats waarmee het merk de hardloopgemeenschap in Williamsburg hoopt te binden.Het interieur moet 'een gevoel van verfijning oproepen'.
4. Snow Peak
76 North 6th Street, Brooklyn
Het Japanse outdoormerk Snow Peak wil mensen samenbrengen als experience
Het Japanse merk Snow Peak trok in oktober 2022 bewust in de vestiging tegenover Patagonia omdat er veel outdoorfans in de groene en waterrijke buurt wonen. Met een 9 meter hoog plafond en een mezzanine is het met veel hout uitgevoerde interieur spectaculair te noemen. Bij warm weer kan de glazen pui volledig open voor maximaal effect. Snowpeak ademt kwaliteit en Japans oog voor detail en design, ongeacht of het gaat om tenten, kleding of campingapparatuur.
De visie van Snow Peak draait om mensen samenbrengen als experience. Dit komt tot leven met events die de lokale gemeenschap ook wat nieuws leren. Snow Peak heeft een loyaliteitsprogramma waarmee je kunt sparen voor korting, maar ook kampeerervaringen in de natuur kunt opdoen. Ook wordt een bezoek aan het Amerikaanse hoofdkantoor Takibi in Portland aangemoedigd, om in de open lucht met een maaltijd bij het kampvuur te genieten van het buitenleven.
De glazen pui kan volledig open voor maximaal effectAlles ademt Japans oog voor detail en design.
5. Kith Williamsburg
25 Kent Plaza, Brooklyn
De winkel moet de liefde van de oprichter voor de buurt uitstralen
In het voorjaar van 2023 opende het Amerikaanse kledingmerk Kith een spectaculaire flagshipstore in een nieuw flatgebouw in Williamsburg, op steenworp afstand van het water. De spectaculair ontworpen winkel, die aanvoelt als een kunstgalerie, ademt de liefde van oprichter en creatief directeur Ronnie Fieg voor zijn woonbuurt. Centraal focuspunt van het minimalistische interieurdesign is een monolithisch kunstwerk, opgetrokken uit rood baksteen dat je verleidt binnen te treden.
In het midden van deze gewijde ruimte staat een lokaal geproduceerde eikenhouten koepel met erom heen gedrapeerd een speciaal ontworpen concentrische kroonluchter. Hier ligt de schoencollectie voor mannen, vrouwen en kinderen uitgestald. Buiten de bakstenen ruimte zijn de kleding, accessoires en paskamers te vinden.
Het kleurenpalet van de materialen is aards met roestvrijstaal, hout, baksteen en Rosa Aurora marmer. Naast de entree is een koffiebar waar je voor designprijzen allerlei toppings kunt kiezen voor softijs, milkshakes en bowls. Het merklogo van Kith is op de vloer aangebracht in mozaïektegels.
De eikenhouten koepel doet met de bijzondere kroonluchter aan als een gewijde ruimte.Blikvanger is het monolithische kunstwerk, opgetrokken uit rood baksteen.
6. Google Store Williamsburg
134n 6th street, Brooklyn
De intieme setting moet gebruikers van Amazon en Apple uitnodigen in de wereld van Google
De eerste buurtwinkel van Google opende hier, in juni 2022. De intieme setting met veel houtaccenten moet gebruikers van Amazon en Apple uitnodigen de wereld van Google te ontdekken. De lokale touch is een kunstinstallatie door Olalekan Jeyifous uit Brooklyn boven de servicebalie, wiens ‘werk de relaties verkent tussen architectuur, community en de omgeving’.
Interactieve displays verspreid over de zaak leggen uit hoe de hardware van Google samenwerkt met de producten. In een huiskamersetting kunnen klanten op de bank ervaren hoe Google thuis werkt. Je kunt alle nieuwe gadgets van het bedrijf uitproberen. Google noemt dat eufemistisch ‘hands-on experiences’. Ook zijn er experts die advies geven bij technische problemen of aankopen. Doelgerichte klanten kunnen bij de grab-and-go-muur gelijk het product van hun gading pakken en afrekenen. Onlinebestellingen zijn in de winkel op te halen. Het winkelpersoneel organiseert ook events zoals buurtwandelingen, waarbij deelnemers de features van de Pixel-telefoon en andere Google-producten kunnen uitproberen. Feedback speelt een belangrijke rol in het verder door ontwikkelen van de winkel.
De eerste buurtwinkel van Google opende hier, in juni 2022In een huiskamersetting kunnen klanten ervaren hoe Google thuis werktInteractieve displays leggen uit hoe de hardware van het techmerk samenwerkt met de producten.
7. Glossier
77 North 6th street, Brooklyn
Dit is een droomwereld voor beautyjunks en Glossier-fans
Naar aandacht snakkende beautyjunks onder de 35 jaar kunnen sinds november 2022 terecht bij de Williamsburg-vestiging van het hippe schoonheidsmerk Glossier. Het witgeschilderde, uit baksteen opgetrokken pand herbergt een roze droomwereld: een go-to voor fans van het cosmeticamerk.
De kleine winkelruimte is warm uitgevoerd en maakt gebruik van authentieke details die verwijzen naar het verleden van de buurt. Glossier blijft trouw aan iconische elementen die het merk zo onderscheidend maken, zoals de you look good-spiegels, de innovatieve displaykasten en de interactie die de klant ervaart met het uitgebreide portfolio van huidverzorging en nagellak. Er lopen genoeg medewerkers rond in roze overalls om je advies te geven. Exclusief verkrijgbaar in deze vestiging is de Brooklyn utility bag, een beige handtas vol met handige vakjes. Per verkochte tas wordt 5 dollar gedoneerd aan een lokaal goed doel dat jonge vrouwen vooruit wil helpen.
Er lopen genoeg medewerkers rond in roze overalls om je advies te geven.De winkel is niet groot en doet daardoor warm en intiem aan.
8 Dashi Okume
50 Norman Avenue, Greenpoint Brooklyn
Je vindt hier een retailtempel voor de verfijnde Japanse leefwijze
20 minuten lopen van het epicentrum van coolness staat een retailtempel voor de verfijnde Japanse leefwijze. In een oude loods van 1.000 m2 is een thuis gecreëerd voor 3 merken uit Tokio. Cibone (spreek uit cee-bo-nay) verkoopt ambachtelijk geproduceerde gebruiksproducten voor thuis. Ook vinden veelbelovende Japanse kunstenaars hier de mogelijkheid om te exposeren.
Daarnaast is het drukbezochte Dashi Okume The Natural Broth Shop. Het aanbod bestaat uit dashi, een typisch Japanse bouillon gemaakt van gedroogde vis, zeewier en paddenstoelen. Een essentiële basis voor gerechten als misosoep en ramen. Leer hier alles over de 30 verschillende soorten dashi en de bereidingswijze. Op bestelling worden de ingrediënten ter plekke in speciale machines fijngehakt. Je kunt ook zelf een assortiment van gedroogde vissoorten kopen om thuis dashi te creëren. Ter plekke kun je aan de bar een vast menu eten en sake drinken.
Het derde Japanse merk is House Brooklyn. Een Japans-Frans restaurant met slechts 16 zitplaatsen. Chef Yuji Tani bereidt voor de ogen van zijn gasten een hoge mis voor van gerechten: een Omakasa-proeverij van 9 gangen.
In een oude loods van 1.000 m2 is een thuis gecreëerd voor 3 merken uit Tokio: Cibone, Dashi Okume The Natural Broth Shop en House Brooklyn.Chef Yuji Tani bereidt voor de ogen van zijn gasten een Omakasa-proeverij van liefst 9 gangen.
Dit artikel kwam tot stand naar aanleiding van een inspiratietour die Ebeltoft Group partnerbureaus Sandenburg-DST en Q&A Retail in januari 2024 organiseerden voor Nederlandse directieleden van grootwinkelbedrijven en zelfstandige concepten in de food- en non-foodbranche.