De groeiende verkoop van groothandels aan consumenten is concurrentievervalsing. Dat stellen MKB-Nederland en het Vakcentrum. Volgens de organisaties beschikken veel ‘gewone’ consumenten over pasjes, waarmee ze bij groothandels inkopen kunnen doen. Officieel mogen groothandels alleen goederen verkopen aan ondernemers die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel.
Ook vestigen ze zich op goedkope locaties waar ‘echte’ winkels niet zijn toegestaan. Die merken dat vooral aan een lager verkoop van producten als wasmiddelen, hondenvoer, rookwaren, drank, kaas en noten.
De schade hiervan voor winkeliers loopt jaarlijks in de vele miljoenen euro’s aldus MKB-Nederland en het Vakcentrum. “Uit onderzoek onder onze leden komt naar voren dat ruim 75 procent van de ondernemers negatieve gevolgen ondervindt van de aanwezigheid van een groothandel in het directe marktgebied”, stelt het Vakcentrum. De gemiddelde omzetschade per ondernemer bedraagt 5700 euro per week, aldus de ondervraagden.
De Sligro Food Group zegt niet onder de indruk te zijn van de argumenten van het Vakcentrum en MKB-Nederland. Om de paar jaar duikt volgens een woordvoerder dezelfde discussie weer op. “Begin dit jaar is er een onderzoek geweest van het bureau GfK, dat juist een tegenovergestelde ontwikkeling laat zien. De groothandels hebben juist klanten verloren.”
"Groothandel is concurrentievervalsing"
Gepubliceerd op 4 mei 2006 om 00:00
Reacties 0