Nederlandse winkelmarkt wordt overspoeld door buitenlandse formules
Gepubliceerd op 17 november 2004 om 00:00
De Nederlandse winkelmarkt lijkt overspoeld te worden met buitenlandse formules. Vooral op het gebied van modeaccessoires zijn buitenlandse ketens aan een opmars bezig. Op A1-locaties schieten de nieuwe vestigingen van Six Shop en Bijou Brigitte als paddestoelen uit de grond. Het uit Duitsland afkomstige Bijou Brigitte heeft in hoog tempo winkels aangehuurd van Maastricht tot Alkmaar. De laatste anderhalf jaar was het bedrijf goed voor bijna 20 winkeltransacties. Concurrent Six Shop opende acht nieuwe winkels en wil binnen vijf jaar op 50 vestigingen zitten. Het Duitse bedrijf zit nu op de helft daarvan. Een nieuwkomer in de modesector is het Spaanse Bershka, dat vestigingen opende in Amsterdam en Maastricht. Bershka is onderdeel van Inditex, waartoe ook Zara behoort. Afkomstig uit Spanje is ook Tintoretto. Deze Spaanse keten opende in Utrecht onlangs zijn tiende vestiging. In de elektronicasector is al langere tijd sprake van een opmars van de Duitse keten Mediamarkt, die inmiddels 14 vestigingen telt. Daar komt nu het eveneens Duitse Medimax bij. Medimax gaat winkels openen met een oppervlakte van 1.200 tot 1.500 m2, een slag kleiner dan Media Markt (4.000 m2) en BCC (2.000-3.000 m2).
Reacties 0