VodafoneZiggo stuurt op excellente klantrelaties

VodafoneZiggo stuurt op excellente klantrelaties

Retail. Vodafone Business kent het uit eigen ervaring. Met wereldwijd meer dan 15.000 winkels weten ze hoe de vork in de steel zit en hebben ze ook een visie waar het de komende jaren heengaat. Iedereen moet innoveren om de klantervaring te verbeteren. Duurzaamheid, efficiency efficiëntie in de voorrraadketen, automatisering, hybride shopping... De uitdagingen zijn aanzienlijk. 

En dan zijn er ook nog onderwerpen als inflatie en stijgende kosten, of cybersecurity – vooral met het oog op de veiligheid en privacy van klantdata. Consumenten switchen graag naadloos tussen online shops en fysieke winkels. En door de groei van e-commerce heeft elke stenen winkel de kans om met online verkoop nog relevanter te worden voor de klant. Maar hoe wordt u van een fysieke retailer ook een succesvolle e-tailer? 

In de nieuwe retailstrategie van VodafoneZiggo ligt de focus op excellente klantervaringen. Bob van der Sar, Chapter Lead Sales Excellence, introduceert de nieuwe klantfocus-strategie van VodafoneZiggo: 

“Inmiddels heeft VodafoneZiggo nu meer dan honderd winkels in Nederland, die allen geïntegreerd zijn in onze een omnichannel strategie. Omnichannel biedt de klant de vrijheid om zelf te kiezen welk verkoopkanaal hij wil gebruiken. Zo komen directe, indirecte en online verkoop samen en is de communicatie met de klant op alle kanalen consistent. Dit verbetert niet alleen de huidige klantrelatie, maar biedt ons ook de kans om beter op de toekomstige wensen van klanten in te spelen.”

Customer experience: iedere winkelervaring is maatwerk
Mathijs Gouw, Floor Lead van de Utrechtse flagship store, legt uit hoe elke winkelervaring op maat wordt gemaakt. “In onze winkel verwelkomen we klanten van verschillende leeftijdsgroepen, die informatie zoeken of gewoon willen rondkijken voor nieuwe producten. Ongeveer één derde van onze bezoekers behoort tot de oudere generatie. Terwijl jongeren zich vaak online voorbereiden, zijn ouderen vooral op zoek naar persoonlijk advies en assistentie. We besteden dan ook altijd speciale aandacht aan de behoeften van ouderen, omdat retail maatwerk is! Het is fijn dat we tegenwoordig weer direct producten aan klanten kunnen meegeven. Dit verhoogt niet alleen de klanttevredenheid, maar stelt hen ook in staat om de winkel met een glimlach te verlaten.” 

De bouwstenen voor de winkel van de toekomst
Ellis Kwint, Manager Retail, en Sandra van Meersbergen, Senior Manager Channel Management, delen hun visie op de toekomst van retail. Ze hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de ultieme winkelervaring en presenteren hun ideeën voor het realiseren van de winkel van de toekomst. Sandra benadrukt het belang van een naadloze integratie van winkels in de bredere omnichannel bedrijfsstrategie. Hoewel dit doel uitdagend is vanwege kostenbeheersing, veiligheid en duurzaamheid, is het essentieel. Het vernieuwde winkelontwerp moet passen bij deze strategie. Door te leren van ervaringen en onderzoeken van andere winkelketens kunnen we sneller vooruitgang boeken. Daarom nodigen we belangrijke relaties uit de retailsector uit om op strategisch niveau mee te denken en slimme ideeën aan te dragen. 

Ontwerp, kleur en andere keuzes die een belangrijke rol spelen in het nieuwe winkelontwerp 
Uit onderzoek blijkt dat het sentiment van klanten sterk afhankelijk is van designkeuzes, materiaal, kleurgebruik en zelfs technische constructie in winkels. Retailspecialisten begrijpen bijvoorbeeld dat een wit bankstel bij de ingang niet uitnodigend is om op te zitten, terwijl een andere kleur juist wel die uitnodiging biedt. Wil je informatiezoekers aanspreken? Kies dan voor lichte kleuren en ronde vormen, die rust uitstralen. Daartegenover trekken zullen futuristische en technologische inrichtingen eerder technisch geïnteresseerde klanten aanspreken. Juist dit soort subtiele details maken het verschil tussen een positieve en een negatieve winkelervaring.

Duurzaamheid staat centraal, houdt je de deur open of dicht?
Hoe duurzaam een bedrijf is, wordt steeds belangrijker voor klanten en voor de wereld. Traditionele papieren displays, folders en ander drukwerk hebben een beperkte levensduur en dragen bij aan afvalproductie. Gelukkig kunnen we dit voorkomen door gebruik te maken van digitale beeldschermen en slimme winkeldisplays. Hoewel deze wel hogere energiekosten met zich meebrengen, bieden ze duurzame alternatieven die op lange termijn meer opleveren. 

Bij het ontwerpen van een toekomstbestendige winkel moeten we echter wel slimme keuzes maken. Geopende winkeldeuren zijn uitnodigend en trekken klanten naar binnen, maar ze kunnen ook energieverspilling veroorzaken tijdens koude winterdagen. Daarnaast speelt openheid een rol bij de veiligheid in de winkelomgeving, vooral als er waardevolle producten op voorraad zijn. Het vinden van de juiste balans tussen gastvrijheid, duurzaamheid en veiligheid is essentieel voor een succesvolle winkelervaring.

Vodafone Business: Partner in retail
Wilt u digitaliseren in retail? Vodafone Business is een samenwerkingspartner die gelooft in de kracht van digitale transformatie. Met 120 VodafoneZiggo-winkels in Nederland bieden ze ervaring en oplossingen op het gebied van social, mobiel, data en cloud. Eén aanspreekpunt, één servicecontract, één rekening. Ze leren uw organisatie kennen en bieden maatwerkoplossingen voor zakelijke doelstellingen. 

Slimme betaalmethoden, zoals draadloze mobiele betaalapparaten met geïntegreerde kaartlezers, lossen de rij bij de kassa op. Consumenten kunnen veilig en gemakkelijk betalen met hun pinpas, creditcard en smartphone. Vodafone Business biedt een 4G back-up voor betrouwbare verbinding, zelfs bij storingen. Ook betalingen via wearables, zoals smartwatches, dragen bij aan een soepele winkelervaring. Om veerkracht te behouden, zijn de retailoplossingen van Vodafone Business voorzien van een noodplan voor calamiteiten, zodat uw winkels altijd probleemloos 24/7 beschikbaar zijn.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!