The intelligent store: verbeter de customer journey met data

The intelligent store: verbeter de customer journey met data

Door data uit je winkel om te zetten in waarde kun je de customer journey van je klanten verbeteren en medewerkers efficiënter laten werken. Hoe slim wil je het hebben? HSO legt het je uit. 

Hoe maak je van een traditionele winkel een intelligente omgeving, waar je precies weet wat er op voorraad is, wat de optimale schapindeling is en hoe de klanten zich in je winkel bewegen? Sensoren, camera’s en AI-toepassingen bieden retailers diepgaand inzicht in klantgedrag en voorraadbeheer. En ze optimaliseren de winkelervaring voor klanten. De combinatie met de speciale retail-cloudomgeving van Microsoft helpt bij het verwerken van de data. Hoe slim wil je het hebben?

Wie een winkel runt, genereert een grote hoeveelheid data. Niet alleen klantgegevens en hoeveelheden voorraad zijn interessante data, ook de manier waarop klanten beslissingen nemen, kan een interessante databron vormen. Als je al die beschikbare data in de winkel en achter de schermen slim gebruikt o.a. met behulp van AI, kun je zorgen dat medewerkers efficiënter hun werk kunnen doen en de ervaring van klanten verbeteren.

Camera's, sensoren, data en AI, een gouden combinatie
Er zijn verschillende manieren om de voorraad in de winkel bij te houden en het gedrag van klanten (op een privacyvriendelijke manier) te analyseren.

1 Realtime inzicht in winkelgedrag
Camerabeelden in combinatie met AI-toepassingen kunnen inzicht geven in onverwachte gebeurtenissen, zodat je daar direct op kunt reageren. Staat er plotseling een flinke rij bij de kassa? Dan wil je snel een extra kassa kunnen openen. Is er ergens in een gangpad een pot verf omgevallen? Hoe sneller dit wordt opgeruimd, hoe beter. Staat een klant lang te aarzelen bij het schap met geneesmiddelen? Dan kan een deskundige medewerker die klant helpen.

Als die gegevens realtime gesignaleerd worden, wordt automatisch een taak gegenereerd en wordt die toebedeeld aan de meest geschikte medewerker zodat die direct in actie kan komen.

2 Betere indeling van de schappen
Dankzij AI is klantgedrag in de winkel te analyseren, zodat je erachter komt of de juiste producten zich op de juiste plaats bevinden. Medewerkers kunnen op basis van data zelf beslissingen nemen over de optimale indeling van de schappen. Klanten ervaren hierdoor een persoonlijkere customer journey in je winkel.

3 Realtime inzicht in de voorraad
Als je precies weet wat je op voorraad hebt, kun je betere planningen maken en klanten op ieder moment voorzien van actuele informatie. Ook handig: je kunt de zaken beter afstemmen met distributiecentra, waardoor ze daar op kosten kunnen besparen en efficiënter kunnen werken. Dankzij IoT in de vorm van sensoren krijg je realtime inzicht in productvoorraad en schapbeschikbaarheid.

De kracht van de cloud
Wil je met analyse het beste halen uit de gegevens van sensoren, camera's en andere bronnen, dan heb je flink wat rekenkracht en opslagruimte voor de data nodig. Hier komt de Azure Cloud om de hoek kijken. Je hoeft als retailer geen complete IT-afdeling en allerlei computers de winkel in te brengen om data snel en makkelijk te analyseren. Je gebruikt de rekenkracht van de cloud waar en wanneer je die nodig hebt, zonder dat je er omkijken naar hebt.

Realtime data verwerken in een hybride omgeving
De meeste data-analyses die je als retailer uitvoert, hoeven niet realtime plaats te vinden. Zo is het niet nodig om iedere minuut de trends rondom winkelbezoek bij te houden. Andere analyses wil je wel realtime uitvoeren. Gebeurt er een ongeluk in de winkel of staat er plotseling een flinke rij bij de kassa, dan wil je dat direct weten zodat de juiste medewerker automatisch de relevante taak krijgt toebedeeld.

Microsoft Azure for Retail biedt met Azure Edge de mogelijkheid de data in de netwerkomgeving van de winkel zelf te analyseren. Zo beschik je sneller over de data, maar gebruik je wel de voordelen van de cloud: beheer en security zijn vanuit de Azure Cloud optimaal geregeld zonder dat je je daar druk om hoeft te maken. Niet onbelangrijk, want bij camerabeelden heb je te maken met privacygevoelige gegevens. Kortom, een hybride oplossing die het beste van twee werelden biedt.

De technologie is er
De intelligente winkel wordt alsmaar slimmer en de technologie wordt steeds beter bereikbaar. Voor zaken als het analyseren van klantbewegingen in de winkel zijn kant-en-klare oplossingen beschikbaar. Zo maak je je winkel stap voor stap in jouw tempo steeds intelligenter.

Artificial Intelligence zal de detailhandel opnieuw veranderen met betere inzichten. Daardoor kan iedere winkel zorgen voor een optimale customer experience, een verbeterde bedrijfsvoering en efficiënter medewerkers.

Benieuwd of dit ook voor jou iets is? Ontdek de potentie van AI tijdens de AI Game Changer Workshop.

In slechts een paar uur krijg je inzicht in essentiële concepten die je in staat zullen stellen om vol vertrouwen verder te gaan in jouw reis naar AI-adoptie, een adoptieplan te formuleren en te beginnen met het plukken van de vruchten.

Of neem rechtstreeks contact op met HSO voor een gesprek met een van onze Retailexperts

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!