Zara gaat dit jaar experimenteren met liveshopping in Europa, het Verenigd Koninkrijk en in de Verenigde Staten. Dat meldt de modeketen aan Reuters. Het is nog niet bekend of Nederland hier ook onder valt.
In China is de fashiongigant sinds eind 2023 aan het testen met de verkoop van producten via livestreams, via een zustersite van TikTok, Douyin. Naar eigen zeggen heeft Zara sindsdien zijn e-commerceomzet flink zien stijgen.
Daarentegen kiest Zara voor zijn test in Europa, de VS en het VK voor het streamen van de ‘shopping events’ via zijn eigen app en de website, in plaats van externe platformen zoals TikTok of Instagram. Hierin legt de retailer zich toe op het verkopen van om 'premium' kledingstukken en accessoires, die niet in de winkels te vinden zijn.
Het is nog niet bekend of de liveshopping-pilot ook beschikbaar wordt voor Nederlandse gebruikers: Zara maakt nog niks bekend over zijn Europese markten. Het experiment zou tussen augustus en november live gaan.
Pull & Bear
Verstopt in het jaarverslag over 2023 gaf moederbedrijf Inditex al aan dit jaar van slag te willen gaan met liveshopping. Toen had het modeconcern het nog niet over Zara of Europa: Pull & Bear zou wekelijkse livestreams lanceren in het Verenigd Koninkrijk en in de Verenigde Staten.
Reacties 0