Unified Commerce Benchmark voor Specialty Retail in Nederland

Unified Commerce Benchmark voor Specialty Retail in Nederland

Nederlandse shoppers zijn zich steeds meer bewust van de impact van hun bestellingen op het milieu en de maatschappij. Zo geeft 80% de voorkeur aan milieuvriendelijke producten en is 87% meer geneigd een product te kopen met een herbruikbare verpakking. Dat blijkt uit cijfers van de Unified Commerce Benchmark voor Specialty Retail*. Retailers kunnen hierop inspelen door shoppers te helpen bij het kiezen van duurzamere producten en bij het maken van duurzamere keuzes vóór en na hun bestelling.

Stimuleer shoppers om duurzame producten te selecteren
Retailers kunnen zich onderscheiden door te communiceren over hun eigen duurzaamheidsinitiatieven en transparant te zijn over welke producten duurzaam zijn en welke niet. 70% van de ondervraagde Nederlandse retailers geeft aan over duurzaamheidsinitiatieven en ESG-praktijken te publiceren. 80% vindt ook dat ze beter communiceren over de herkomst van producten. Een verbeterkans voor retailers ligt in het plaatsen van een filter in hun webshop, zodat shoppers proactief voor duurzame producten kunnen kiezen: slechts 23% biedt nu deze geavanceerde filtermogelijkheid.

Help shoppers bij het kiezen voor de meest duurzame bezorgoptie
Daarnaast kunnen shoppers ook duurzamere keuzes maken als ze in webshops worden gewezen op de meest duurzame bezorgoptie. Bijvoorbeeld door de CO2-voetafdruk per leveringsmethode te laten zien, wat nog slechts 10% van de retailers doet op dit moment. 
Shoppers kunnen ook duurzamere keuzes maken als retailers flexibele leveropties bieden en ze zelf kunnen bepalen waar ze hun bestelling ontvangen. Nog niet alle retailers geven shoppers naast thuisbezorging de mogelijkheid om bestellingen op te halen bij een afhaalpunt (70%) of in de winkel (60%), laat staan dat shoppers binnen één en dezelfde order kunnen kiezen voor een gesplitste levering (10%).

Bied shoppers de mogelijkheid om bestellingen te annuleren of wijzigen
Veel retailers houden shoppers na het plaatsen van de bestelling op de hoogte van de status van hun bestelling (80%), sommige ook via hun eigen website of app (65%). Maar slechts een op de drie 
retailers biedt shoppers de mogelijkheid om na het plaatsen van een bestelling deze alsnog te wijzigen of annuleren. En dat terwijl 83% van de Nederlandse shoppers graag over deze self-servicemogelijkheden wil beschikken. Als shoppers een bestelling kunnen wijzigen of annuleren, dan kunnen retailers onnodige bestellingen en retourneringen voorkomen, met een positieve impact op het milieu.

Observaties zijn onder andere:

  • Hoe Nederlandse retailers zich verhouden to Europese concullega’s.
  • Wie zijn onder andere de leiders in Nederland en waar blinken zij in uit?
  • Belangrijke bevindingen in vier categorieën:
  1. zoek & ontdek;
  2. winkelwagen & afrekenen;
  3. beloften & fulfilment;
  4. service & support.

Download het rapport of stuur een e-mail naar ce@manh.com

* Dit country playbook is gebaseerd op inzichten uit de 2024 Unified Commerce Benchmark voor Specialty Retail in Europa, Incisivs onderzoek in de markt met shoppers en executives, en verzamelde data-analyses van deelnemende retailers in opdracht van Manhattan Associates, Google Cloud en Zebra Technologies. Het onderzoek is in december 2023 uitgevoerd in 5 landen (Nederland, Verenigd Koninkrijk, Italië Frankrijk en Duitsland) onder 50 verschillende specialty retailers waarvan 10 in Nederland.

UCB overzicht Nederland

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!