In de afgelopen vijf tot tien jaar won online marketing sterk aan populariteit bij ondernemers, ook bij retailers. Middels online marketing kan in een relatief kort tijdsbestek een breed publiek bereikt worden, daar waar offline marketing zich vaak focust op de doelgroep binnen een specifieke regio. Inmiddels komt men terug op de keuze om de focus voornamelijk op online marketing te leggen; offline marketing is minstens zo belangrijk. Het maakt dat ondernemers voor de uitdaging komen te staan hoe zij de juiste balans vinden tussen online- en offline retailmarketing. Dit artikel vertelt je er meer over.
Werken aan de regionale naamsbekendheid van retailers
Retailmarketing is voornamelijk gericht op het verbeteren van de (regionale) naamsbekendheid van een onderneming of specifiek product. Dat kan op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan banners of stickers drukken met Drukzo, om deze op plakzuilen in de regio te plakken. Of denk aan het gebruik van beachvlaggen, die voor de deur van het winkelpand geplaatst kunnen worden. Het winkelpand valt zo sneller op in een straat waar nog veel meer retailers gevestigd zijn. Bij de opening van een nieuw pand kun je kiezen voor flyers drukken, om deze in de regio huis-aan-huis te verspreiden.
Consumenten krijgen meer vertrouwen als ze je bedrijfsnaam zien
Verschillende onderzoeken hebben in het verleden aangetoond dat de consument een bedrijfsnaam meermaals gezien moet hebben, voordat deze een bedrijf vertrouwt. Gemiddeld genomen gaat het hierbij om zeven keer een moment van contact. Dat aantal wordt sneller bereikt door bewust in te zetten op een combinatie van online- en offline retailmarketing.
Sinds pandemie koopt de consument vaker in de regio
Niet alleen het verbeteren van de naamsbekendheid van organisaties maakt offline retailmarketing interessant. Ook geldt dat consumenten sinds de uitbraak van de pandemie producten steeds vaker in de eigen regio kopen, om zo de lokale ondernemer te ondersteunen. Het komt voort uit de gedachte dat de lokale ondernemer het ten tijde van de pandemie zwaar had, doordat de deuren gesloten moesten blijven.
Zeker wanneer een product tegen een vergelijkbare prijs wordt aangeboden als bij een grotere nationaal opererende organisatie, is het voor de consument aantrekkelijk om voor de lokale ondernemer te kiezen. Belangrijk daarbij is logischerwijs dat de consument op de hoogte is van je aanwezigheid in de regio. Met offline marketing trek je de aandacht bij deze lokale doelgroep. Andersom kun je de lokale betrokkenheid van je organisatie tonen door bijvoorbeeld een sportvereniging te sponsoren.
Retailmarketing steeds vaker in een offline vorm ingezet
Gepubliceerd op 18 juli 2024 om 04:08
Reacties 0