Praktische persoonlijke updates over je aanbiedingen, interactie over de voortgang van een bestelling of handige tips over nieuwe producten die echt bij je klant passen: het zijn dé manieren om het hart van je klanten te veroveren.
Daarom groeit de populariteit van CPaaS bij (grote) retailers. CPaaS staat voor Communication Platform as a Service. Dit is een cloudplatform waarop je op verschillende manieren je klantcommunicatie kan integreren met je bedrijfsprocessen. Retailers gebruiken CPaaS voor:
- Geautomatiseerde communicatieflows– via sms, whatsapp en andere interactieve kanalen.
- Gebruik klantdata realtime zoals bijvoorbeeld bij verlaten winkelmandjes.
- Personaliseer aanbiedingen op basis van persoonlijke voorkeuren.
- Automatiseer end-to-end klantreizen door belangrijke koppelingen te integreren zoals bijvoorbeeld PostNL voor optimalisatie leveringen (Last Mile Delivery)
Eenvoudige werking:
Een geautomatiseerde communicatieflow opzetten: dat klinkt ingewikkeld, en dat was het tot voor kort ook. Met de eerste generatie CPaaS konden programmeurs speciale functies in bedrijfsprocessen en contactcentersystemen integreren. Nu is er een volgende generatie CPaaS waarvoor je geen programmeur meer hoeft te zijn. Je richt zelf zonder codering geautomatiseerde realtime conversatieflows in. Door functies te slepen en neer te zetten – ‘drag and drop’. Deze verschillende microservices kun je naar believen aan en uit zetten, je betaalt alleen voor gebruik. Zo kun je CPaaS-microservices eenvoudig inzetten als verlengstuk van je contactcentersysteem.
Integratie met contactcenter:
Mocht een klant door een communicatieflow – bijvoorbeeld tijdens selfservice via chatbot – toch contact willen willen met een serviceagent, dan kan dat gewoon met een naadloze overdracht van bot naar agent. Waar CPaaS gericht is op outbound contact, is voor inbound contact de koppeling met je contactcenter onmisbaar.
Reacties 0