Supermarktondernemers zoeken heil bij zelfbedieningsgroothandels
Gepubliceerd op 18 november 2004 om 00:00
Zelfbedieningsgroothandels als Lukas Klamer, Makro en Sligro worden sinds de prijzenslag steeds vaker bezocht door supermarktondernemers. Vooral de producten die met verlies verkocht worden, zoals pindakaas, koffie, bier en frisdrank, staan op het verlanglijstje van de ondernemers. De prijzen van deze groothandels liggen soms enkele procenten onder de inkoopprijs van TSN, Laurus en Superunie. Sommige ondernemers hebben zelfs plannen gesmeed om samen bij zelfbedieningsformules in te kopen om zo de transportkosten te delen, aldus de Bossche SdB-ondernemer Hans Smith. `Ondernemers zijn dus bezig vreemd inkopen te structureren, zo aantrekkelijk is het.` Smith zegt zelf structureel 60.000 tot 70.000 euro per jaar te kunnen besparen als hij bij Lukas Klamer zou inkopen. Laurus-directeur inkoop Gerard van Dulmen zegt van het `vreemd` inkopen te weten, maar zegt de inkoopprijzen er niet op aan te passen. `Ik ken de verhalen van ondernemers die gezamenlijk een vrachtwagen inzetten. Ik kan ook niet ontkennen dat de prijzen bij zelfbedieningsgroothandels soms lager liggen dan die bij ons. Maar het gaat veelal om aanbiedingen en het volume blijft beperkt.`
Reacties 0