RetailRookie Spic'd moet 'de Rituals in de keuken' worden

RetailRookie Spic'd moet 'de Rituals in de keuken' worden

Een aanrechtblad vol verschillende flessen olijfolie en peper- en zoutstellen, daar willen Spic’d-oprichters Leontien van Nistelrooij en Sander Leesberg een einde aan maken. Met navulbare verpakkingen met esthetisch design moet het merk de ‘Rituals in de keuken’ worden.

 

RetailRookies 2024 - 2025

RetailTrends geeft elk jaar 10 jonge, veelbelovende retailconcepten een podium: de RetailRookies. Zij pitchen hun concept op RetailTrends Live op 12 september aanstaande. Een vakjury selecteert op basis van de 10 pitches drie finalisten. Het publiek in de zaal stemt vervolgens op één van de drie finalisten. Zij bepalen hierdoor wie de RetailRookie of the Year 2024-2025 wordt.

De vakjury bestaat uit: Wouter Kolk (ceo Ahold Delhaize Europa), Bas Duijsens (ceo Wibra), Lies Goezinne (ceo Holland & Barrett), Marleen Smit (directeur retail Google), Myrthe Scheenjes (head of retail ABN Amro) en Marcel ten Holte (oprichter RetailTrends).

Eerdere RetailRookies zijn onder meer Charlie Temple, Crisp en Naduvi. Cloudpillo, een concept voor hoofdkussens,...

Een aanrechtblad vol verschillende flessen olijfolie en peper- en zoutstellen, daar willen Spic’d-oprichters Leontien van Nistelrooij en Sander Leesberg een einde aan maken. Met navulbare verpakkingen met esthetisch design moet het merk de ‘Rituals in de keuken’ worden.

 

 

Het idee om smaakmakers een boost te geven met een mooie plek in de keuken ontstaat als Sander Leesberg in de supermarkt voor het schap met olijfolie staat en niet weet welke fles hij moet kiezen. “Het is best een raadsel welke je pakt en welke smaak en kwaliteit erachter verschuilt.” Leontien van Nistelrooij, die met Leesberg bij de Brownies & Downies- formule werkt, slaat hier ook op aan. Wel staat ze erop dat de flessen voor olijfolie, balsamico en de peper- en zoutmolens voor minder afval uit de keuken moeten zorgen. Qua design moeten de keukenproducten rust uitstralen. Van Nistelrooij: “De keuken is al best hectisch en druk, dus laten we onze producten mooi van eenvoud zijn. De rest spreekt al genoeg.” Voor refills kan de klant ook bij Spic’d terecht, van een pak met 3 liter olijfolie tot peper en zout.

Bekendheid

De startup focust voor nu deels op de b2b-markt. De keukenspullen zijn in winkels te vinden, maar er zijn ook samenwerkingen met keukenleveranciers waarbij de producten cadeau worden gedaan aan klanten. Verder werkt Spic’d hard om een consumentenmerk te worden en landelijke bekendheid te creëren. Daarvoor investeert het merk naar eigen zeggen veel in fotografie, video en productontwikkeling. “We draaien nog geen winst, maar ik denk dat dat op korte termijn gaat gebeuren”, aldus Leesberg. Van Nistelrooij: “We gunnen zelf een goede aanloop. Om in voetbaltermen te spreken: we spelen nog niet op Champions League-niveau, maar dat is wel een doel.”


Momenteel komt de startup rond van een investeringsbedrag van een ton. In het eerste jaar verdubbelde de omzet. Dit jaar verwacht het merk opnieuw een verdubbeling, waarmee de omzet aan het eind van het jaar op 2,5 ton zou uitkomen. Het uiteindelijke doel? “We hebben weleens gekscherend geroepen dat we de ‘Rituals van de keuken’ willen zijn. Dat je dat roept geeft wel aan wat je wilt: mensen blij maken met je producten”, aldus Van Nistelrooij. “We vinden onszelf een sympathieke nieuwkomer. Onze collectie heeft de gedachte dat die jaren meegaat.”

spic'd1

Uitbreiding

Het merk richt zich op consumenten tussen de 25 en 50 jaar oud die bovenmatige interesse hebben in koken en mooi design. De komende tijd ligt de focus op het uitbreiden van het assortiment: van kaarsenhouders tot voorraadpotjes. Verder bouwt het merk ‘rustig’ uit en heeft het meerdere lijntjes openstaan, waaronder met de Bijenkorf. Het duo merkt ook dat de interesse vanuit België en Duitsland groeit. “We willen verdere nationale bekendheid creëren door onder andere de Nederlandse verkooppunten uit te breiden.” Een eigen Spic’d-winkel over 5 jaar is voor hen een droom, maar een shop-in-shop ‘een logische tussenstap’.

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!