Veel succesvolle innovaties in de fast moving consumer goods (FMCG) komen willekeurig tot stand. Dat blijkt uit een onderzoek van Beagle Creative Marketing Agency en de Vrije Universiteit. Ze onderzochten de ‘pre-product life cycle’ van achttien geslaagde innovaties.
Uit dat onderzoek blijkt dat de meeste A-merkproducenten niet of nauwelijks gestructureerd werken aan het innovatieproces. Meer dan vijftig procent van de producenten heeft namelijk geen visie of doelstellingen voor innovatie opgesteld. Acht van de achttien hebben dat wel gedaan. Maar: deze visie wordt dan weer niet goed gecommuniceerd naar het personeel.
Philip Elias, directeur van Beagle: ”Het is voor bedrijven in de FMCG-branche steeds moeilijker zich te onderscheiden terwijl dat door de prijzenoorlog in deze branche juist steeds belangrijker is. Redenen genoeg om júist grip te willen krijgen op het innovatieproces. Grip op het innovatieproces begint met de formulering van een visie waaruit blijkt hoe het bedrijf op de lange termijn aan de slag gaat met innovatie. Vervolgens moet zo’n visie worden omgezet in concrete doelstellingen zodat richting wordt gegeven aan productontwikkeling.”
Toch: “Hoewel de resultaten verontrustend lijken, hebben alle onderzochte bedrijven wél succesvolle producten op de markt gebracht. Wij denken echter dat FMCG-bedrijven de continuïteit van succesvolle innovaties nog beter kunnen waarborgen door meer structuur aan te brengen in de pre-product life cycle”, aldus Elias.
Fast moving-innovaties vaak willekeurig
Gepubliceerd op 16 mei 2006 om 00:00
Reacties 0