Zo doen Nederlanders hun boodschappen

Zo doen Nederlanders hun boodschappen

Waar doen Nederlanders hun boodschappen? Hoe vaak doen ze dat en hoeveel geven ze uit in de supermarkt? Voor het antwoord op deze vragen (en meer) dook RetailTrends in het jaarlijkse consumentenonderzoek van Deloitte.


Met de auto

Bijna de helft van de respondenten (42 procent) gaat met de auto naar de supermarkt, 27 procent pakt de (brom)fiets en 22 procent komt lopend. Slechts een enkeling gaat met het openbaar vervoer. De gemiddelde afstand tot de supermarkt bedraagt iets meer dan 2 kilometer en respondenten zijn gemiddeld bijna 7 minuten onderweg. Bijna iedereen (96 procent) die de auto pakt, zegt dat er voldoende parkeerplaatsen zijn bij de supermarkt waar ze het vaakst komen. 


Eén keer per week

Bijna alle Nederlanders (93 procent) bezoeken minimaal 1 keer per week de supermarkt. Gemiddeld wordt een supermarkt 2 à 3 keer per week bezocht. Het merendeel doet altijd boodschappen in een fysieke supermarkt (78%). Dat is iets minder dan in 2023 en 2022. Het percentage respondenten dat alleen online boodschappen doet, is net als de afgelopen 2 jaar 3 procent.


Bijna een vijfde van de...

Waar doen Nederlanders hun boodschappen? Hoe vaak doen ze dat en hoeveel geven ze uit in de supermarkt? Voor het antwoord op deze vragen (en meer) dook RetailTrends in het jaarlijkse consumentenonderzoek van Deloitte.


Met de auto

Bijna de helft van de respondenten (42 procent) gaat met de auto naar de supermarkt, 27 procent pakt de (brom)fiets en 22 procent komt lopend. Slechts een enkeling gaat met het openbaar vervoer. De gemiddelde afstand tot de supermarkt bedraagt iets meer dan 2 kilometer en respondenten zijn gemiddeld bijna 7 minuten onderweg. Bijna iedereen (96 procent) die de auto pakt, zegt dat er voldoende parkeerplaatsen zijn bij de supermarkt waar ze het vaakst komen. 


Eén keer per week

Bijna alle Nederlanders (93 procent) bezoeken minimaal 1 keer per week de supermarkt. Gemiddeld wordt een supermarkt 2 à 3 keer per week bezocht. Het merendeel doet altijd boodschappen in een fysieke supermarkt (78%). Dat is iets minder dan in 2023 en 2022. Het percentage respondenten dat alleen online boodschappen doet, is net als de afgelopen 2 jaar 3 procent.


Bijna een vijfde van de respondenten die fysiek en online boodschappen doen, kiest voor dezelfde (web)supermarkt. Iets minder dan de helft (44 procent) kiest voor verschillende supermarkten. Belangrijkste reden: de prijs. Ook kan het zo zijn dat de eigen fysieke supermarkt geen online boodschappen aanbiedt. Bijna een kwart geeft aan dat de producten die ze online kopen niet in hun eigen supermarkt te krijgen zijn.


Zelfscannen rukt op

Zelfscannen in de supermarkt rukt op, blijkt ook uit dit onderzoek. 88 procent van de respondenten meldt dat dit in hun supermarkt kan. In 2022 was dat nog 83 procent. Consumenten maken er ook steeds vaker gebruik van. Net als in 2023 gaat het om 81 procent, tegen 74 procent in 2022. De zelfscankassa is populairder dan een zelfscanapparaat en dat verschil loopt op.

Tekst loopt door onder de foto

zelfscan_AlbertHeijn


Wie geen gebruikmaakt van zelfscan, doet dit vooral niet omdat ze liever contact hebben met een caissière (53 procent) of omdat ze liever contant betalen (39 procent). Bijna een tiende geeft aan dat ze er thuis wel eens achter komen dat ze producten zijn vergeten te scannen. 2 procent geeft toe wel eens bewust producten niet te scannen.


Een overgrote meerderheid (90 procent) vindt het goed dat er controles plaatsvinden bij het zelfscannen. Iets minder dan een vijfde vindt het vervelend als ze gecontroleerd worden. 15 procent heeft het idee dat zij er telkens worden uitgepikt.


Albert Heijn en Picnic online populair

Net als vorig jaar blijkt Albert Heijn de populairste supermarkt voor online boodschappen. 56 procent van de respondenten kiest voor de grootste keten van het land. 44 procent gaat naar websuper Picnic. Frisdrank en was-/schoonmaakmiddelen zijn producten die meestal online worden aangeschaft. Groente en fruit, vlees en vis, brood, zuivel, snacks en alcoholische dranken worden meestal in een fysieke winkel gekocht.


Degenen die nooit online bestellen, geven als voornaamste redenen dat de supermarkt dicht bij huis ligt (58 procent), dat winkelen in een fysieke supermarkt leuker is (47 procent), dat men de producten eerst wil bekijken (44 procent) en dat ze niet extra willen betalen voor bezorgkosten (35 procent). 


124 euro per week

De respondenten geven steeds meer uit in de (web)supermarkt. Gemiddeld gaat het om 124 euro per week, oftewel zo'n 55 euro per gezinslid. De primaire supermarkt wordt gemiddeld 2 keer per week bezocht. Voor de secundaire en tertiaire supermarkt is dat ruim 1 keer per week of minder. Albert Heijn is de meest bezochte supermarkt (71 procent van de respondenten komt daar). Hierna volgen Lidl (44 procent) en Jumbo (42 procent).


Het gemiddelde bestelbedrag bij websuper Picnic is flink gestegen: van 54,41 naar 63,24 euro. Dat komt mede doordat het minimum bestelbedrag in bepaalde uren verhoogd is. Daarmee loopt de websuper, die is afgestapt van de laagsteprijsgarantie en in plaats daarvan volumekorting (BonusBundel) introduceerde, in op Albert Heijn. Bij de marktleider ligt het gemiddelde bestelbedrag bij online boodschappen met 91,11 euro nog wel een stuk hoger. Dat geldt ook voor Jumbo, met 81,63 euro.

 

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!