Het succes van Mytheresa, de nieuwe eigenaar van Yoox Net-a-Porter

Het succes van Mytheresa, de nieuwe eigenaar van Yoox Net-a-Porter

Het gerucht ging al een tijdje en nu is het definitief. Het Duitse luxeplatform Mytheresa koopt branchegenoot Yoox Net-a-Porter. Waar concurrenten omvallen of sukkelen, gaat het Mytheresa voor de wind. Een portret.


Het verhaal begint in 1987, in München. Susanne en Christoph Botschen openen in het centrum van de Zuid-Duitse stad een boetiek onder de naam Theresa, waar ze designermode voor vrouwen verkopen. Susanne doet de inkoop, Christoph gaat over de centjes.


In 2006, 2 jaar voordat Zalando zou worden opgericht, waagt het stel de stap naar e-commerce. Onder de naam Mytheresa openen ze een Duitstalige en Engelstalige website. Ze zijn er als luxeplatform relatief vroeg bij, maar zeker geen pionier. Al sinds 2000 bestaat het Britse Net-a-Porter.


Onderscheidend

Maar Mytheresa pakt het anders aan: de focus ligt op dameskleding. “Ons goed afgestemde assortiment, dat voldoet aan de continentale Europese smaak, is wat ons onderscheidt van anderen. We verkopen geweldige labels zoals Balenciaga en Tod's exclusief online”, legt oprichtster Susanne Botschen later uit op de website van durfinvesteerder Action...

Het gerucht ging al een tijdje en nu is het definitief. Het Duitse luxeplatform Mytheresa koopt branchegenoot Yoox Net-a-Porter. Waar concurrenten omvallen of sukkelen, gaat het Mytheresa voor de wind. Een portret.


Het verhaal begint in 1987, in München. Susanne en Christoph Botschen openen in het centrum van de Zuid-Duitse stad een boetiek onder de naam Theresa, waar ze designermode voor vrouwen verkopen. Susanne doet de inkoop, Christoph gaat over de centjes.


In 2006, 2 jaar voordat Zalando zou worden opgericht, waagt het stel de stap naar e-commerce. Onder de naam Mytheresa openen ze een Duitstalige en Engelstalige website. Ze zijn er als luxeplatform relatief vroeg bij, maar zeker geen pionier. Al sinds 2000 bestaat het Britse Net-a-Porter.


Onderscheidend

Maar Mytheresa pakt het anders aan: de focus ligt op dameskleding. “Ons goed afgestemde assortiment, dat voldoet aan de continentale Europese smaak, is wat ons onderscheidt van anderen. We verkopen geweldige labels zoals Balenciaga en Tod's exclusief online”, legt oprichtster Susanne Botschen later uit op de website van durfinvesteerder Action Capital Partners, dat in 2010 een minderheidsbelang verwerft.

 

Neiman Marcus

In 2014 komt Mytheresa in handen van Neiman Marcus. De Amerikaanse warenhuisketen legt er 150 miljoen euro voor neer. Nadat Neiman Marcus in 2020 in financiële nood raakt, kan Mytheresa dankzij de steun van investeerders verder. Een jaar later krijgt de onderneming, inmiddels ook met heren- en kinderkleding, een beursnotering in New York. Het hoofdkantoor bevindt zich in Asscheim, bij München. Om fiscale redenen is de holding in Nederland gevestigd: MYT Netherlands Parent B.V.


Flinke groei

De groei zit er goed in bij Mytheresa. In het gebroken boekjaar 2024, dat tot eind juni loopt, bedraagt de omzet bijna 841 miljoen euro. Dat is bijna 10 procent meer dan een jaar eerder (766 miljoen euro). Onder de streep loopt het verlies op, van 17 miljoen naar 24,9 miljoen euro. Op ebitda-niveau is Mytheresa wel winstgevend: 25,8 miljoen tegen 38,4 miljoen euro het jaar ervoor.


Luxeplatforms kregen een boost dankzij de coronapandemie. Winkels waren lange tijd gesloten, waardoor ook gefortuneerden hun toevlucht zochten tot online. Ceo Michael Kliger is ervan overtuigd dat de onlineverkoop van luxekleding verder zal groeien en dat Mytheresa daarvan zal profiteren. Dat is geen zekerheidje, zou je zeggen, want de Britse branchegenoot Matches Fashion legt begin dit jaar het loodje. En het eveneens Britse Farfetch wordt ternauwernood gered door het Koreaanse Coupang.

Farfetch


Mytheresa zit anders in de wedstrijd, zegt Kliger. Het platform mikt op professionals, op mensen die een bedrijf runnen of manager zijn. “Zij hebben hun luxe leefstijl nodig”, legt hij in maart 2023 uit tijdens The Retail Summit in Dubai. “Ze representeren een bedrijf en krijgen voortdurend uitnodigingen voor gelegenheden waar ze bij moeten zijn.”


Geld is voor die doelgroep over het algemeen geen issue. “Daarom kijken we altijd hoe we ervaringen kunnen bieden die je met geld niet kunt kopen. Dat is waarom klanten terugkomen, want de merken die we aanbieden zijn ook op andere platforms te koop.”


In de watten

Mytheresa legt de rijken der aarde graag in de watten. Zo nodigt het in mei dit jaar 80 gasten uit aan het Italiaanse Ortomeer. De met een Michelinster bekroonde chef-kok Antonino Cannavacciuolo bereidt het diner. Modeontwerper Bruno Cucinelli toont zijn nieuwe collectie. Er zijn soortgelijke uitjes in Capri (met Dolce & Gabbana) en in Nice (met Valentino).


Focussen op deze groep is van groot belang, benadrukt Kliger. De groep consumenten die 1 of 2 keer per jaar luxeproducten koopt is weliswaar groter, maar ook veel kwetsbaarder voor economische schommelingen die we het laatste jaar hebben gezien. Tegen het Amerikaanse Glossy: “Het is lastig om een klant vaker te laten kopen, dus trek klanten aan díé al veel kopen. In andere woorden: het is veel gemakkelijker om iemand zijn 15e paar bij ons te laten kopen dan zijn 2e paar.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!