“Prijzenoorlog barst opnieuw los”

De prijzenoorlog in de Nederlandse supermarkten zal binnenkort opnieuw in alle hevigheid losbarsten. Dat denkt Jaap Lagerweij, algemeen directeur van de Sperwer Groep. Hij sprak zijn verwachting gisteren uit, tijdens het door Toshiba, Banksys, Capgemini, Microsoft en RendeM georganiseerde evenement Retail Vision 2006.

Volgens Lagerweij komen met de verkoop van Edah veel winkelmeters met een te hoge verkoopprijs op de markt. De koper van Edah moet al die meters zien te herpositioneren, waardoor de marges nog verder omlaag zullen gaan.

Lagerweij gaf overigens aan liever van een herpositioneringslag dan van een prijzenoorlog te spreken. Het verschil in prijsniveau tussen de duurdere servicesupers als Albert Heijn en de goedkopere winkels was simpelweg te groot geworden. Dus moest een winkel als Albert Heijn wel herpositioneren, aldus Lagerweij.

Over de herpositionering van supermarktformule Plus toonde de Sperwer-topman zich ronduit tevreden. Niet de prijs, maar de service vormt voor Plus het onderscheidend vermogen. “Al diegenen die in het midden van de markt zitten, hebben het moeilijk. Ze zullen óf in prijs naar beneden moeten, of service moeten bieden.”

De duidelijke keuze voor service legt Plus in ieder geval geen windeieren. “Sinds de koerswijziging is de identieke groei van Plus 7,3 procent. Dat terwijl de markt met 2,6 procent groeit.” Sinds zes maanden is de keten zelfs de absolute koploper qua groeicijfers in supermarktland, aldus Lagerweij.

Om zich ook in de toekomst te kunnen blijven onderscheiden met service, gaat de formule van Sperwer een technologische slag in de back office maken. Om extra te kunnen investeren in service, zoals het bezorgen van boodschappen of het thuis ophalen van oudere klanten, moet volgens Lagerweij aan de ‘achterkant’ van het bedrijf efficiënter worden gewerkt. “Wij denken daar het verschil mee te kunnen maken.”
Tekst: Berry Overvelde

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!