Heb je een webshop? Regel dit vóór Black Friday!

Heb je een webshop? Regel dit vóór Black Friday!

Je hebt 2 keer met je ogen geknipperd en Black Friday staat weer voor de deur. En die is dit jaar extra spannend: er zitten slechts 5 dagen tussen Black Friday en 5 december. Bij PostNL zijn we ons hier al het hele jaar op aan het voorbereiden. Of jij nu ook al maanden in de startblokken staat of pas nu aan Black Friday denkt, check onze last minute tips. En kijk of je voorbereid bent op de drukste e-commerceperiode van het jaar.

1. Spreid je acties voor meer rust en omzet
Ja, Black Friday is letterlijk al bijna. Heb je een actie gepland? Kijk of je hem zoveel mogelijk nog naar voren kunt halen. Door bijvoorbeeld vanaf vrijdag 22 november een Black Friday week te doen.  Door acties te spreiden maak je het jezelf, je bezorgpartij en je klanten een stuk makkelijker. Dit geeft je klanten meer tijd om te shoppen en jou meer ademruimte om alle bestellingen op tijd te verwerken. Het resultaat? Minder stress, soepelere logistiek en mogelijk zelfs meer verkopen. Win-win-win!

2. Zorg dat je logistiek op orde is
Een soepele logistiek is cruciaal tijdens de feestdagen. Verwacht je een piek in het aantal bestellingen? Regel dan nú extra ophaalmomenten bij je bezorgpartner. En vergeet je verpakkingen niet. Die scoor je nu bij PostNL tot en met 22 november met 15% korting op de toch al scherpste prijs.

3. Pas nu je communicatie aan
Transparante communicatie met je klanten is key. Laat ze weten dat het inpakken, versturen en bezorgen van hun pakketten iets langer kan duren door de drukte. Dit kun je eenvoudig doen via nieuwsbrieven, social media of een banner op je website. Vergeet niet om de verwachte levertijden duidelijk te vermelden in je checkout. Zo voorkom je teleurstellingen en weet de klant wat hij kan verwachten.

4. Regel je retouren slim
Overweeg om je retourtermijn tijdelijk te verlengen tijdens deze drukke periode. Dit kan bijdragen aan meer tevreden klanten en minder druk op je klantenservice. Want retouren kunnen een grote impact hebben op je klantenservice en logistiek, vooral tijdens drukke periodes. Zijn je retouren ook buiten de drukke periodes om een hoofdpijndossier? Check dan eens ons retourplatform, voor minder retouren en meer conversie.

5. Monitor en analyseer je prestaties
Meten is weten, zeker in de drukke feestdagenperiode. Houd je verkoopcijfers, klanttevredenheid en logistieke prestaties goed in de gaten. Zo kun je snel inspelen op knelpunten en je processen verder optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van dashboards of rapportages die je inzicht geven in je prestaties. Dit helpt je niet alleen nu, maar ook bij het voorbereiden op toekomstige drukke periodes.

Check het e-commerceplein voor nog meer kennis, tips en inspiratie voor de feestdagen >

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!