Het Britse sportmerk Castore zette dit jaar voet op Nederlandse bodem met een winkel in Enschede en Rotterdam. De missie van het bedrijf: kleding maken die topsporters helpt optimaal te presteren. Technische innovatie speelt daarbij een belangrijke rol.
Castore wordt opgericht in 2015 door de broers Tom en Phil Beahon, die destijds 25 en 22 jaar oud zijn. Ze beginnen met 2 persoonlijke leningen en een extra hypotheek op hun ouderlijk huis. Aan de keukentafel worden de eerste bestellingen verpakt. De missie van de broers? Een Brits sportmerk bouwen dat op mondiaal niveau concurreert met de grote namen die de markt al generatieslang domineren.
“Met sportclubs en -fans willen we een op maat gemaakte en gepersonaliseerde service bieden. Met een beter product en een goede ervaring”, vertelt Tom Beahon.
Topatleten zijn daarom nauw betrokken bij de ontwikkeling van de sportkleding. “Samen met hen wordt elk detail zorgvuldig overwogen en vervolgens uitgebreid getest. Zo kunnen we sportkleding maken die technisch superieur is aan die van andere merken.”
Technische innovatie speelt een grote rol...
Het Britse sportmerk Castore zette dit jaar voet op Nederlandse bodem met een winkel in Enschede en Rotterdam. De missie van het bedrijf: kleding maken die topsporters helpt optimaal te presteren. Technische innovatie speelt daarbij een belangrijke rol.
Castore wordt opgericht in 2015 door de broers Tom en Phil Beahon, die destijds 25 en 22 jaar oud zijn. Ze beginnen met 2 persoonlijke leningen en een extra hypotheek op hun ouderlijk huis. Aan de keukentafel worden de eerste bestellingen verpakt. De missie van de broers? Een Brits sportmerk bouwen dat op mondiaal niveau concurreert met de grote namen die de markt al generatieslang domineren.
“Met sportclubs en -fans willen we een op maat gemaakte en gepersonaliseerde service bieden. Met een beter product en een goede ervaring”, vertelt Tom Beahon.
Topatleten zijn daarom nauw betrokken bij de ontwikkeling van de sportkleding. “Samen met hen wordt elk detail zorgvuldig overwogen en vervolgens uitgebreid getest. Zo kunnen we sportkleding maken die technisch superieur is aan die van andere merken.”
Technische innovatie speelt een grote rol bij de ontwikkeling van het assortiment. Castore maakt onder meer gebruik van 3D-printtechnologie, nanolastechnologie en lasersnijmechanica. Hierdoor wordt de sportkleding volledig naadloos gemaakt. Door de afvalvrije verbindingen tussen stoffen wordt de kans op slijtage geminimaliseerd.
De afwezigheid van ‘naald-en-draad’- stiksels heeft nog meer voordelen. “Hierdoor zijn de kledingstukken volledig ondoordringbaar en hebben ze een betere ademende werking. Doordat er geen naadband of overlappende banden nodig zijn, valt de stof beter en is deze lichter.”
De grote doorbraak komt in 2019, als Castore de officiële partner van tenniskampioen Andy Murray wordt. Murray wordt in datzelfde jaar ook aandeelhouder. De Glasgow Rangers zijn in 2020 het eerste grote sportteam waarmee Castore tekent. “Tot nu toe zijn er wereldwijd met meer dan 50 sportclubs waarmee we samenwerken. Daarbij gaat het onder meer om voetbal, tennis, motorsport, rugby en cricket.”
De namen zijn indrukwekkend: McLaren, Oracle Red Bull Racing en Newcastle United, om er maar een paar te noemen. Castore biedt die partijen ook een endto-end retailplatform, waarmee het merk de online- en fysieke verkoop van producten voor de sportclubs beheert. Castore kijkt bij zijn samenwerkingen naar de identiteit van de clubs. Zo valt op dat het merk alleen maar in zee gaat met clubs waarbij de supporters een grote rol spelen. Het sportmerk heeft het stempel ‘volksclub’ dan ook hoog in het vaandel.
De broers Tom en Phil Beahon richtten Castore op als ze 25 en 22 jaar oud zijn.
Kritiek
Het assortiment van Castore bevat collecties voor mannen en vrouwen, waaronder golf-, tennis- en trainingscollecties. Het bedrijf richt zich voornamelijk op sportliefhebbers, professionele atleten en fans die waarde hechten aan premium sportkleding. “De focus ligt op clubs en teams die behoefte hebben aan hoogwaardige, gepersonaliseerde sportkleding en service.”
In november 2023 haalt Castore 145 miljoen pond aan financiering op, wat de waardering van het merk op bijna 1 miljard dollar brengt. Dat groeigeld moet helpen het aantal partnerships met sportteams uit te breiden, de supplychain en data-analyses te verbeteren en het assortiment te vergroten en te verbeteren. Dat laatste is in die periode nogal urgent: voetballers van Aston Villa klaagden over plakkerige kleding die hun zweet niet goed afvoerde en hen belemmerde bij het spel.
Castore beloofde beterschap ‘om te voldoen aan de standaarden die verwacht mogen worden’. Desondanks tekende Aston Villa bij Adidas voor het seizoen 2024/2025.
Castore wil een sportmerk worden dat concurreert met de grote namen die de markt al generatieslang domineren
Feyenoord
In ons land werkt Castore samen met Feyenoord, FC Utrecht en FC Twente. Dit jaar opende het merk zijn eerste 2 winkels in Nederland, in Enschede en Rotterdam. Het hoofdkantoor bevindt zich ook in de havenstad. “De opening van onze winkel aan de Lijnbaan in Rotterdam in september – met een oppervlakte van 100 vierkante meter – is een belangrijke mijlpaal. Rotterdam is een stad met sterke sportieve en culturele tradities die goed aansluiten bij onze visie en waarden. De samenwerking met Feyenoord versterkt bovendien onze toewijding aan de sportgemeenschap in Rotterdam.”
Voor deze club produceert Castore op maat gemaakte trainings- en wedstrijdkleding. Feyenoord is tevreden over de verkoop. In 2023/2024 werden 2,5 keer zoveel shirts verkocht als een seizoen eerder onder Adidas. Dat komt vooral doordat Feyenoord via Castores end-toend retailplatform shirts levert aan fans in 50 verschillende landen. De wereldwijde verkoop leverde een extra omzet op van ongeveer 10 miljoen euro.
Inmiddels telt Castore 15 winkels in het Verenigd Koninkrijk, 2 in Ierland, 1 in Schotland en 2 winkels in Nederland. “We bevinden ons in een spannende groeifase waarin we onze uitbreiding voortzetten”, stelt Beahon. Er komen volgens hem meer Castore-winkels op belangrijke locaties in Europa, zonder dat hij wil specificeren waar die locaties zijn.
“Daarnaast vinden we het belangrijk om onze producten continu te verbeteren. ‘Better never stops’ is onze filosofie. Wat we doen is het resultaat van een voortdurende zoektocht naar details, waarmee sporters op cruciale momenten beter kunnen presteren.”
Het assortiment bevat dames- en herenitems, waaronder golf-, tennis- en trainingscollecties.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;