Binnen enkele jaren zijn persoonlijke AI-assistenten een vast onderdeel van ons leven, voorspellen techvisionairs. Van inzicht in productinformatie tot persoonlijk shopadvies, nieuwe AI-tools laten consumenten sneller en gerichter winkelen. Retailers moeten zich voorbereiden op die toekomst en hun merk op nieuwe manieren verbinden met consumenten, stelt futurist Kate Ancketill.

 

Nog maar een paar jaar. Dan, in 2029, is artificial intelligence slimmer dan alle mensen samen, voorziet Tesla-oprichter Elon Musk. Bill Gates, die andere techvisionair, verwacht dat we binnen 5 jaar allemaal een eigen AI-assistent hebben die ons leven gemakkelijker maakt. Een Uber bestellen? Dat doe je dan niet meer zelf via de app. Je AI-assistent doet dat voor je op basis van een stemcommando. “Het leven is te ingewikkeld om zonder AI-assistentie te leven”, voorziet ook retailfuturist Kate Ancketill. “Het vraagt te veel om alle ballen van gezin, werk, reizen en huisdieren hoog te houden. Om door de moderne wereld te navigeren hebben we multimodale (via meer dan 1 communicatiekanaal, red.) ondersteuning nodig: een integratie tussen stem, tekst,...