Met haar 79 jaar moet Norma Kamali nadenken over haar opvolging. En dat doet de New Yorkse fashiondesigner, die altijd al een zwak had voor nieuwe technologie, met AI. Kamali traint een AI-tool die nieuwe designs creëert op basis van duizenden archieffoto’s en tekstprompts. “Mijn brein downloaden”, noemt ze het tegen Business of Fashion.
Als AI een rol speelt bij bedrijfsopvolging zijn de mogelijke consequenties intrigerend. In 2023 deden ruim 3.000 retailers in ons land het licht definitief uit, berekenden het CBS en Locatus. In meer dan de helft van de gevallen kwam dat niet door een faillissement, maar doordat bijvoorbeeld een geschikte bedrijfsopvolger ontbrak.
Blijvend succes is geen vanzelfsprekendheid als de rol van de oprichter verandert. Stond Blokker ook met een been in het graf als de koopmansgeest van Jaap Blokker via AI verankerd was in de organisatie?
Natuurlijk is dat koffiedik kijken. Interessanter is het na te denken over de mogelijkheden van een ‘gedownload brein’ als een merk anno nu zijn grondlegger moet ontstijgen. Voorbeelden genoeg waarbij een merk zwaar leunt op het gedachtegoed van de...
Met haar 79 jaar moet Norma Kamali nadenken over haar opvolging. En dat doet de New Yorkse fashiondesigner, die altijd al een zwak had voor nieuwe technologie, met AI. Kamali traint een AI-tool die nieuwe designs creëert op basis van duizenden archieffoto’s en tekstprompts. “Mijn brein downloaden”, noemt ze het tegen Business of Fashion.
Als AI een rol speelt bij bedrijfsopvolging zijn de mogelijke consequenties intrigerend. In 2023 deden ruim 3.000 retailers in ons land het licht definitief uit, berekenden het CBS en Locatus. In meer dan de helft van de gevallen kwam dat niet door een faillissement, maar doordat bijvoorbeeld een geschikte bedrijfsopvolger ontbrak.
Blijvend succes is geen vanzelfsprekendheid als de rol van de oprichter verandert. Stond Blokker ook met een been in het graf als de koopmansgeest van Jaap Blokker via AI verankerd was in de organisatie?
Natuurlijk is dat koffiedik kijken. Interessanter is het na te denken over de mogelijkheden van een ‘gedownload brein’ als een merk anno nu zijn grondlegger moet ontstijgen. Voorbeelden genoeg waarbij een merk zwaar leunt op het gedachtegoed van de oprichter: Apple, Karl Lagerfeld, Coolblue, Josh V., My Jewellery - om er maar een paar te noemen.
Wat gebeurt er met bijvoorbeeld My Jewellery als Sharon Hilgers iets anders gaat doen? En blijkt Pieter Zwarts stempel op Coolblue stevig genoeg nu hij zijn meerderheidsbelang heeft opgegeven om de Duitse expansie te versnellen?
Stel dat het AI-model van Norma Kamali gecombineerd wordt met het identificeren en voorspellen van marktontwikkelingen, bedreigingen en consumententrends. Dan ontstaat een ijzersterke combinatie: een merk met een duidelijke consistente handtekening, dat zich sneller dan nu kan aanpassen aan veranderingen in de wereld.
Stond Blokker ook met een been in het graf als de koopmans- geest van Jaap via AI in de organisatie zat?
Ook RetailTrends verkent de mogelijkheden van AI. Voor de nieuwe rubriek RetailTrends Recap vat een AI-tool het belangrijkste nieuws van de week samen. Vervolgens zet de tool de tekst om naar audio. Handig voor wie onderweg naar zijn volgende afspraak snel wil weten wat er gebeurd is in retailland. Deze en andere innovaties bij RetailTrends zijn overigens niet getipt door een AI-model, maar ‘gewoon’ het resultaat van open communicatie en interesse in nieuwe mogelijkheden.
Vanuit die basis vormt ons 20-jarig jubileum een natuurlijk moment om kritisch naar onze activiteiten te kijken. De rol van het printmagazine blijkt niet langer van doorslaggevende betekenis. Daarom richt de redactie zich voortaan volledig op RetailTrends.nl, de events en andere initiatieven die onze band met de retailcommunity versterken. Met die focus spelen we nog sneller in op ontwikkelingen in de retailmarkt en leggen we een sterke basis voor de toekomst.
In die toekomst kan niemand om AI heen. Nog maar 5 jaar en dan is deze technologie volgens Elon Musk slimmer dan alle mensen samen. Met dat moordende tempo in gedachten moet je nadenken over de impact voor je onderneming.
Vraag jezelf af of er genoeg kennis in huis is om gebruik te maken van nieuwe technologieën. Monitor waar de tools je business ondersteunen, en of medewerkers voldoende toegerust zijn om ermee te werken. Het is zaak het R&D- en trainingsbudget de komende jaren over de juiste potjes te verdelen. Alleen zo onderscheid je de gimmicks van de gamechangers.