Met haar 79 jaar moet Norma Kamali nadenken over haar opvolging. En dat doet de New Yorkse fashiondesigner, die altijd al een zwak had voor nieuwe technologie, met AI. Kamali traint een AI-tool die nieuwe designs creëert op basis van duizenden archieffoto’s en tekstprompts. “Mijn brein downloaden”, noemt ze het tegen Business of Fashion.


Als AI een rol speelt bij bedrijfsopvolging zijn de mogelijke consequenties intrigerend. In 2023 deden ruim 3.000 retailers in ons land het licht definitief uit, berekenden het CBS en Locatus. In meer dan de helft van de gevallen kwam dat niet door een faillissement, maar doordat bijvoorbeeld een geschikte bedrijfsopvolger ontbrak.


Blijvend succes is geen vanzelfsprekendheid als de rol van de oprichter verandert. Stond Blokker ook met een been in het graf als de koopmansgeest van Jaap Blokker via AI verankerd was in de organisatie?


Natuurlijk is dat koffiedik kijken. Interessanter is het na te denken over de mogelijkheden van een ‘gedownload brein’ als een merk anno nu zijn grondlegger moet ontstijgen. Voorbeelden genoeg waarbij een merk zwaar leunt op het gedachtegoed van de...