Picnic maakt een miljoenenverlies, jaar op jaar. De belofte aan de investeerder: wij breken middels technologie een potentieel enorme markt open. Daar zijn kanttekeningen bij te plaatsen. Of Picnic na 9 jaar op de markt groot genoeg is, bijvoorbeeld. En of de groei hard genoeg doorzet.

 

Als boodschappenbezorger over 2023 ruim 200 miljoen euro verlies melden en toch doordraaien. Dat kan alleen techtailer Picnic en dat is opmerkelijk. Het doek voor retailketens als Esprit (60 miljoen verlies), Score (7 miljoen schuld) en Big Bazar (30 miljoen schuld) is immers om veel minder gevallen.


Het Picnic-verhaal is nog opmerkelijker: het verlies van de websuper is opgeteld over de laatste 5 jaar maar liefst bijna 640 miljoen euro. Toch pruttelt het machientje Picnic door. Het geheime recept voor continuïteit? Zolang de investeerder kapitaal als brandstof blijft leveren, blijven de kekke bezorgwagentjes op de weg.


Het helpt dat Picnic zich succesvol heeft neergezet als techbedrijf en niet als een ordinaire supermarktbezorger. Het techimago wordt tot in detail uitgedragen. Zo werken op het hoofdkantoor ‘maar liefst 80...