Klanten in pompshops kiezen en kopen razendsnel, en letten daarbij nauwelijks op de prijs. Gemiddeld neemt de klant vijftien seconden om zijn keuze te maken, voor tabak is dat zeven seconden. Dat blijkt uit onderzoek van IRI Nederland, dat zesduizend klanten van pompshops heeft ondervraagd.
Het gemak van de pompshop zorgt ervoor dat klanten zich niet lijken te bekommeren om de prijs. Dat terwijl die gemiddeld zo’n tachtig procent hoger ligt dan bij Albert Heijn. Huib Lubbers, directeur van adviesorganisatie Retail Management Center: “Als ze op een bepaald moment zin hebben in een broodje bal of een ijsje, en ze vinden dat op de plek waar ze zijn, willen klanten gerust het dubbele betalen.”
Maar de prijs vergelijken met een supermarkt is niet eerlijk volgens de oliemaatschappijen. Een woordvoerder van Shell: “Op een liter benzine verdienen we 1,5 cent bruto.” Volgens Lubbers komt daar bij dat pompshops met een andere kostenstructuur hebben te maken dan supers. “Een vierkante meter grond langs de A20 is veel duurder. Er worden kleinere volumes omgezet en een pompshop die van 6.00 uur tot 24.00 uur open is – of misschien wel 24 uur – heeft met andere veiligheidseisen te maken.”
Op dit moment tankt bijna de helft van de klanten zonder snoep mee te nemen, aldus de TWS Shopmonitor. De omzet van pompshops groeide in 2004 ook met maar twee procent. Ondanks de koopbereidheid van de klant, doen de pompshops het dan ook niet best, aldus onderzoeksinstituut Foodstep in vakblad Pompshop. “Pompshophouders moeten wakker worden, de kansen liggen voor het oprapen.”
Klant gemakzuchtig met geld in pompshop
Gepubliceerd op 22 mei 2006 om 00:00
Reacties 0