De grootste veranderingen in de voedingsindustrie en de gevolgen voor bedrijven

Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

De grootste veranderingen in de voedingsindustrie en de gevolgen voor bedrijven

De voedingsindustrie heeft in de afgelopen jaren heel wat veranderingen doorgemaakt. Dit heeft ook gevolgen gehad voor de retail. Zij die voeding en dranken verkochten, moesten zich ook aanpassen aan deze laatste trends. De technologie blijft zich voortzetten en er wordt steeds beter nagedacht over manieren waarop er geïnnoveerd kan worden binnen deze industrie. Ook in 2025 zal er opnieuw veel aandacht zijn voor deze industrie. Maar wat kunnen we het komende jaar allemaal verwachten? Welke veranderingen zijn er precies geweest? En welke gevolgen hebben deze? In dit artikel duiken we hier dieper in.

Verlangen naar inzicht in wat we eten 
Het zal niemand zijn ontgaan dat alle voedingsproducten inmiddels zijn voorzien van een label. Zo laten we bijvoorbeeld met een label zien hoe gezond (of juist ongezond) een product is. Daarnaast is er meer vraag naar transparantie van producenten. Consumenten willen weten wat ze eten, waar hun eten vandaan komt en welke toevoegingen er eventueel zijn gebruikt.

Daarnaast speelt duurzaamheid ook een belangrijke rol. Net als in alle andere aspecten van het leven. Consumenten maken duurzamere keuzes en verwachten dit ook van de producten die in de winkel liggen. Hierbij is niet alleen aandacht voor de wijze waarop voedingsmiddelen worden geproduceerd, maar ook welke reis deze hebben afgelegd voordat zij in de winkel werden verkocht.

De grotere vraag naar duurzaamheid en transparantie vraagt ook om een meer innovatieve aanpak binnen de voedingsindustrie. Er moeten nieuwe methodes worden ontwikkeld om dit helder te krijgen. Dat maakt dat veel bedrijven binnen de voedingsindustrie op zoek zijn naar specialisten op dit gebied. Mensen die meekijken binnen het proces en weten welke veranderingen er doorgevoerd moeten worden om aan de toenemende vraag te voldoen. Hierbij speelt food recruitment een grote rol. Food recruiters worden ingezet om personeelsvraagstukken op te lossen, zowel voor tijdelijke opdrachten (interim) als voor vaste aanstellingen.

Nog meer automatisering 
De voedingsindustrie kampt al jaren met een nijpend personeelstekort. Er zijn te weinig mensen om het werk te kunnen doen. Dat maakt ook dat er meer processen geautomatiseerd moeten worden om zo in de vraag te voldoen, zonder dat er meer handen nodig zijn. Zeker nu de bevolking blijft groeien en de vraag naar voeding toeneemt. Dit zien we terug op alle vlakken binnen de voedingsindustrie. Zowel op de werkvloer als op het gebied van productie en verpakking. Enkel op de plekken waar menselijke interactie absoluut noodzakelijk is wordt mankracht ingezet, verder vertrouwt men veel meer op de digitalisering en automatisering van bedrijfsprocessen.

Toekomst van de foodsector 
De toekomst van de foodsector is niet duidelijk. De ontwikkelingen zullen zich in een rap tempo blijven opvolgen. Ook omdat we de industrie moeten aanpassen naar de wensen van de overheid. Bovendien is de kans groot dat producten duurder zullen worden om aan de vraag te kunnen voldoen. Het Nederlandse aanbod zal veranderen en de vraag van de consument zal flexibel blijven. Dat vraagt van deze sector om mee te bewegen op de stroming en aan te passen waar nodig. De koers zal dus telkens worden aangepast op basis van nieuwe inzichten en dat zal in de komende jaren heel duidelijk worden. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!