Het aantal faillissementen in de non-food zal in 2025 verder toenemen. Wel gaat de consument 3,5 procent meer uitgeven, zo voorspelt ING in zijn vooruitzicht detailhandel.
Katinka Jongkind, sectoreconoom Retail bij ING Research stelt dat kostenstijgingen de belangrijkste reden zijn voor meer faillissementen: “Door sterke kostenstijgingen staan bij veel retailers de winstmarges onder druk. Retailers met een verouderd verdienmodel kunnen vanwege hun slechte financiële positie niet investeren in personeel, duurzaamheid en winkelvernieuwing. Hierdoor komen ze op achterstand ten opzichte van retailers die wel investeren.”
In totaal gingen er het afgelopen jaar 364 bedrijven failliet. Dat is bijna 8 procent meer dan in 2023, toen er 338 bedrijven in die sector omvielen. Het was het hoogste aantal faillissementen in de retailsector sinds 2019 (364).
Omzetgroei
Ondanks de faillissementen verwacht ING wel een omzetgroei voor de detailhandel non-food. De extra 4 procent wordt volgens de voorspelling uitgegeven aan persoonlijke verzorgingsproducten, bij woonwinkels en in het doe-het-zelfsegment. De omzet in de supermarkten gaat volgens de voorspelling met 1,5 procent toenemen. Daarmee komen de supermarkten de omzetdip door het wegvallen van de verkoop van tabak weer te boven.
Ook de omzet in de e-commerce stijgt verder, zo voorspelt ING. Er zou online 8 procent bijkomen. De stijging zou, in lijn met de trend, vooral komen door de pure players. Winkels met online verkopen als nevenactiviteiten groeien minder hard. Ter vergelijking: vorig jaar realiseerden pure online spelers gemiddeld 8 procent meer omzet, terwijl de omzet bij multichannel-spelers slechts met 1 procent groeide.
Reacties 0