Het aantal juridische hulpvragen over dropshipping is het afgelopen jaar ruim verviervoudigd. Dat blijkt uit de Juridische Barometer 2024 van Stichting Achmea Rechtsbijstand, één van de grootste rechtshulpverleners van Nederland.
In 2024 kreeg Stichting Achmea Rechtsbijstand 67 klachten over dropshipping, tegenover 16 in het jaar ervoor. Bij dropshipping verkopen webshops producten die ze niet op voorraad hebben, maar die rechtstreeks vanuit bijvoorbeeld China naar de consument worden verzonden. Consumenten weten dit meestal niet. Bij problemen verwijzen de webshops vaak door naar deze leveranciers, maar hun contactgegevens of die van de webshop zijn vaak moeilijk te vinden. Daarnaast zijn levertijden regelmatig lang of onduidelijk en worden consumenten vaak geconfronteerd met hoge retourkosten bij het terugsturen van producten.
Ook nam het aantal klachten van consumenten over bestellingen door faillissementen toe met 36,8 procent. Door faillissementen worden producten vaak niet meer geleverd en consumenten slagen er meestal niet in om hun geld terug te krijgen. Wanneer goederen zoals fietsen ter reparatie zijn bij bedrijven, blijven klanten vaak lange tijd in onzekerheid over of en wanneer ze hun spullen terugkrijgen.
De ACM waarschuwt consumenten geregeld voor dropshippers. Eind vorig jaar betrof dit webwinkel Berkenbosch Mode en Ortho-relief. Ook de Consumentenbond trok vorig jaar aan de bel.
Reacties 0