Dankzij een gunstige dollarkoers heeft Ahold in het eerste kwartaal 8,6 procent omzetgroei geboekt. De omzet kwam daarmee uit op 14,1 miljard euro. Zonder het effect van wisselkoersen bedraagt de omzetgroei 2,1 procent.
Dankzij de serie prijsverlagingen draait Albert Heijn goed. De omzet bij de supermarkt ging met drie procent omhoog. De resultaten bij de Amerikaanse activiteiten vielen echter tegen. Ahold had in de Verenigde Staten een omzetgroei van vijf procent als doel gesteld. Al eerder werd echter bekendgemaakt dat dat percentage niet gehaald zal worden. Voor dit jaar verwacht het concern een omzetgroei van hooguit drie procent.
Dat tegenvallende resultaat is het gevolg van een hevige concurrentie. Bovendien heeft de hoge brandstofprijs in de Verenigde Staten duidelijk invloed op het koopgedrag. De Amerikaanse supermarkten zijn samen met US Foodservice goed voor circa zeventig procent van Aholds totale omzet.
8,6% omzetgroei voor Ahold
Gepubliceerd op 24 mei 2006 om 00:00
Reacties 0