“We are entering post human history.” Die uitspraak van futurist Kate Ancketill tijdens RetailTrends Live in september 2024 bleef wel hangen bij mij.
Ofwel: we zijn op weg naar een AI-gedomineerde cultuur die de mensgedomineerde cultuur gaat vervangen. 'Nou nou, draven we niet een beetje door?', dacht ik toen.
Een paar maanden later kun je geen techblog lezen of AI-podcast luisteren of je wordt overspoeld met de termen agentic AI en AI-agents. Na voorspellende AI, generatieve AI en conversationele AI wordt agentic AI hét toverwoord van 2025. Het is nu nog afwachten wanneer Van Dale de term toevoegt aan het grote woordenboek.
Agentic AI voor retailers
Waar hebben we het over en wat kunnen wij retailers met deze agent? AI-agents zijn zelfhandelende systemen. Jeroen van Glabbeek (ceo van CM.com) vertelt in een interview met Remy Gieling dat AI-agents werkprocessen overnemen, zelf verbeteringen aanbrengen en continu bijleren. Deze entiteiten gaan het...
“We are entering post human history.” Die uitspraak van futurist Kate Ancketill tijdens RetailTrends Live in september 2024 bleef wel hangen bij mij.
Ofwel: we zijn op weg naar een AI-gedomineerde cultuur die de mensgedomineerde cultuur gaat vervangen. 'Nou nou, draven we niet een beetje door?', dacht ik toen.
Een paar maanden later kun je geen techblog lezen of AI-podcast luisteren of je wordt overspoeld met de termen agentic AI en AI-agents. Na voorspellende AI, generatieve AI en conversationele AI wordt agentic AI hét toverwoord van 2025. Het is nu nog afwachten wanneer Van Dale de term toevoegt aan het grote woordenboek.
Agentic AI voor retailers
Waar hebben we het over en wat kunnen wij retailers met deze agent? AI-agents zijn zelfhandelende systemen. Jeroen van Glabbeek (ceo van CM.com) vertelt in een interview met Remy Gieling dat AI-agents werkprocessen overnemen, zelf verbeteringen aanbrengen en continu bijleren. Deze entiteiten gaan het werk van ons overnemen, veelal herhalende taken, maar dan beter en zelflerend. Elk proces waar meer dan 1 medewerker op zit, komt in aanmerking, aldus Van Glabbeek. Ligt het post-menselijke tijdperk al op de loer?
Autonome AI-agents verzamelen zelfstandig informatie, nemen beslissingen en voeren acties uit. Denk aan geautomatiseerde, persoonlijke promoties (klantgedrag analyseren, promotie creëren, publiceren en bijsturen), persoonlijke shopassistenten, geautomatiseerd voorraadbeheer (analyseren, bestellen en bijsturen) en geautomatiseerde, dynamische prijsaanpassingen.
'Nieuwe automatiseringsgolf'
2025 wordt regelmatig genoemd als hét kantelpunt voor agentic AI, aangezien verschillende technologische trends samenkomen die de ontwikkeling en het gebruik van deze AI-systemen versnellen. Wouter Huygen, ceo bij Rewire - een bureau gespecialiseerd in artificiële intelligentie - spreekt van 'een nieuwe automatiseringsgolf'. Rewire ontwikkelt applicaties voor klanten die kunnen omgaan met dingen die niet vooraf in regels zijn verpakt. Het is de agent die een taak onafhankelijk uitvoert.
Een AI-agent is dus een autonoom handelende applicatie, die is ontworpen om een specifiek doel te bereiken door waarnemingen te doen, beslissingen te nemen én acties uit te voeren. AI-agents kun je zien als een volgende stap na traditionele machinelearning en voorspellende AI, omdat ze een hoger niveau van autonomie, interactiviteit, en actiegerichtheid bieden. Autonoom beslissen én handelen zonder menselijke tussenkomst, dat zag je nog niet eerder.
De recent gelanceerde Omoda AI-stylist laat zien hoe conversationele AI klanten helpt via interactief advies. Agentic AI gaat verder door proactief te handelen, te leren van klantgedrag en volledig gepersonaliseerde aanbevelingen te doen. Het combineert data zoals winkelgeschiedenis en voorkeuren om outfits samen te stellen, voert zelfstandig acties uit (het vullen van winkelmandjes of plannen van een bezorging) en integreert met verschillende kanalen, van online tot fysieke winkels. Hierdoor biedt agentic AI een nieuwe persoonlijke winkelervaring, afgestemd op elke klant.
Amazon
Amazon is pionier op het gebied van AI en gaat AI-agenten ontwikkelen die klanten assisteren bij het doen van aankopen. Deze AI-agenten, gebaseerd op een op maat gemaakt taalmodel genaamd Rufus, zullen producten aanbevelen, producten aan winkelwagentjes toevoegen en aankopen voor gebruikers voltooien.
Gaat agentic AI retailmedewerkers overbodig maken? Het gaat in ieder geval werk en processen van ons overnemen. We gaan volgens Huygen niet meer werken ín processen (marketingcontent creëren, reclamefolders opstellen, inkopen doen) maar werken áán processen: sleutelen aan de AI-agents die de processen van ons overnemen.
Het werk wordt anders. Misschien wordt het juist interessanter en is dat sleutelen aan processen reuze boeiend. Er zullen veel banen verdwijnen, maar er komen ook nieuwe banen bij. En dat is niet nieuw. Het gaat nu wel veel sneller dan ooit.
Kate Ancketill heeft het wellicht goed gezien: we maken in 2025 een volgende stap richting de autonome organisatie.
Tot nu toe hebben de technologische ontwikkelingen niet echt gezorgd voor een vermindering van het aantal arbeidsplaatsen, hooguit een verschuiving ervan. Toch zou ik me als content creator, marketeer of inkoper nog maar eens achter de oren krabben. Welke unieke menselijke kwaliteiten breng ik in, en hoe kan ik samenwerken met AI om relevant te blijven?
De vraag is niet of, maar hoe we ons gaan aanpassen aan deze nieuwe werkelijkheid. En dat kan leerzaam en interessant zijn. Zo veel nieuwe mogelijkheden, laat 2025 maar komen!
Voorspellende AI
Generatieve AI
Conversationele AI
Agentic AI
AI-level
1
2
3
4
Doel
Voorspellen van toekomstige uitkomsten o.b.v. historische data
Creëren van nieuwe content; tekst, afbeeldingen of bijv. code o.b.v. wat geleerd is.
Voeren van natuurlijke gesprekken met gebruikers
Zelfstandig beslissen en handelen (taken uitvoeren) o.b.v. doelen en waarnemingen
Focus
Analyseren en voorspellen
Creëren
Communiceren
Proactief handelen
Toepassingen in retail
Voorraad voorspellen
Fraude detecteren
Marketingcontent creëren
Productbeschrijvingen genereren
Producten ontwerpen
Chatbot voor klantenservice
Virtuele assistent
Interactieve kennisbank met toegang tot backend systemen
Geautomatiseerde, persoonlijke promoties: klantgedrag analyseren, promotie creëren, publiceren en bijsturen
Persoonlijke shopassistenten
Geautomatiseerd voorraadbeheer
Geautomatiseerde dynamische prijsaanpassingen
Complexiteit
Laag
Patronen voorspellen
Medium
Afhankelijk van getrainde data
Medium
Kan dynamische gesprekken aan
Hoog
Combineert waarnemen, leren, besluiten met actie
Interactie met gebruiker
Beperkt
Geen, gericht op output
Voert gesprekken
Proactief, gericht op doelen bereiken
Opletten
Regelmatig trainen met nieuwe data
Grote datasets nodig voor training van het model
Conversatiedata en domeinkennis vereist
Toegang tot realtime informatie en continu lerend systeem
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;
✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;