Hoe beter de relatie met je klanten is, hoe beter je verkoop gaat. Leer van KPN over de nieuwste technologie om je klanten nóg beter te leren kennen. Online, telefonisch en in je winkels.
Nieuwe kanalen, nieuwe keuzes
Dat aandacht en een goede klantrelatie van onschatbare waarde zijn, weten winkeliers van alle generaties. Van bloemenzaak tot elektronicawinkel: kende je de voorkeuren van je klanten (toen nog uit het hoofd), dan won je hun hart. In essentie is daar niets in veranderd. Al is het aantal nieuwe kanalen en keuzes nu, op z’n zachtst gezegd, flink gegroeid. Bellen, whatsapp, videoafspraken, een bezoek aan je winkels of je webshops: je klanten willen op zóveel manieren contact met je. En in al die contactmomenten waarderen ze het als jij precies weet wie ze zijn. Dat je ze persoonlijk kan aanspreken. Op hun interesses en behoeftes. Dat je weet wat ze de vorige keer bestelden en waar ze eerder contact met je over hadden.
Alle kansen pakken
Natuurlijk weet je al best veel over je klanten. Maar zeg eens eerlijk, laat je nu geen kansen liggen? Zijn er geen telefoontjes die je mist, vanwege drukte? Klanten die geïrriteerd afhaken omdat de chatbot niet bij je klantdata kan? Contracten die je had kunnen verlengen, als je een systeem had dat je daarop wees? Data die je verzamelt in je fysieke winkels of webshops, maar waar je eigenlijk te weinig mee doet?
Met een platform waar je alle verschillende kanalen samenbrengt – telefonie, chat, video, sms, online en offline contact – kun je flexibel inspelen op klantvragen en piekdrukte. Schaalbaar en met alle relevante tools voor handen, zodat je op één centraal punt al je klantinformatie verzamelt en een steeds rijker klantbeeld ontwikkelt. Je bestaande applicaties knoop je er zo aan vast. Volledig omnichannel dus, met dank aan CPaaS: Communication Platform as a Service. In combinatie met een contactcenterplatform uit de cloud van Genesys of Anywhere365 wordt het versterken van je klantrelatie zo een stuk eenvoudiger.
Verrijk je klantbeeld
Van heatmapping tot geautomatiseerde sms’jes: er is zoveel mogelijk als je het slim aanpakt. Zo kun je met heatmapping in je winkels de activiteit van je klanten volgen. Waar blijven ze langer dralen, wat wekt hun interesse en wanneer haken ze af? Alles volgens privacyregelgeving natuurlijk, en gewoon via de camera’s in je winkel. Die data verzamel je, analyseer je en voeg je toe aan je steeds completere klantbeeld op je centrale cloudplatform. Zodat je in een volgend contact een veel beter passende aanbieding kan doen. Je klant tevreden, jij ook.
Slimme sms’jes
Met geautomatiseerde berichten en sms’jes verstevig je niet alleen je klantrelaties, ze nemen je ook veel werk uit handen. De eenzijdige sms-berichten (‘one way-sms’) ken je waarschijnlijk wel, maar wist je al dat het via KPN ook interactief kan (‘two way-sms’)? Denk aan interactie en aanpassingen bij de voortgang van een bestelling of boeking, of hulp bij de ingebruikname van een nieuwe dienst of product. Handmatig is dat bijna niet te doen, met geautomatiseerde sms’jes wel. Met als extra voordeel dat sms een betaalbare oplossing is én – vanwege de betrouwbare uitstraling – grotere respons oplevert dan andere messagingdiensten.
Ontdek je mogelijkheden
Benieuwd naar ervaringen van onze klanten? Ga naar kpn.com/retail voor veel meer ervaringen, oplossingen en praktische toepassingen.
Guy Hamers 24 jan, 14:57