Sportartikelenleverancier Deventrade heeft met de supply chain software van Slimstock zijn voorraad geoptimaliseerd en met 27% verlaagd. Retailers hoeven nu nauwelijks nog zelf voorraad aan te houden.
In de voetbalwereld is Derbystar een begrip, Reece is bekend onder hockeyers en de naam Hummel is een groot sportmerk. Het is een greep uit de merken die in Nederland door groothandel Deventrade op de markt worden gebracht. Het doet dit deels onder licentie maar heeft ook een eigen merk: Stanno. Het sportbedrijf heeft een designafdeling die sportkleding en accessoires ontwerpt en bij partners laat produceren. Retailers en sportclubs in binnen en buitenland worden uit voorraad geleverd, vanuit het centraal dc in Deventer.
“De voorraad is met 27% gedaald terwijl de beschikbaarheid gewoon op peil is gebleven” - Freek Jansen, head of buying bij Deventrade.
Bestelportal voor clubs
“We zijn kledingsponsor van bekende clubs zoals Go Ahead Eagles en RKC Waalwijk maar we leveren ook de tenues voor amateurclubs. Alleen al in Nederland doen we dit voor meer dan 1.500 verenigingen”, vertelt head of buying Freek Jansen. “Die beleveren we niet rechtstreeks maar altijd via de lokale sportspeciaalzaak. Zo’n retailer kan een club toegang geven tot ons bestelportaal zodat clubmensen zelf hun shirtjes en broeken kunnen bestellen. De retailers hebben zelf vaak ook wel artikelen op voorraad, zoals scheenbeschermers of aanvoerdersbandjes, maar de bulk leveren wij op order aan ze uit.”
Steeds meer dode voorraad
De verkoop van sportartikelen aan sportclubs doorloopt een seizoenspatroon en de uitdaging is om in april/mei al voor elke club de juiste tenues op voorraad te hebben. Deze worden grotendeels in Azië geproduceerd en hebben een half jaar doorlooptijd. Jansen: “We moeten in september al bepalen hoeveel we in het volgende voorjaar nodig gaan hebben en in welke maten. Sportkleding loopt van maat 116 tot 3XL en je moet de juiste verdeling op voorraad leggen. In het verleden zeiden we altijd: ‘leg van alles maar flink wat neer’, maar dat leidde tot steeds meer dode voorraad en ook hoge kapitaalkosten.”
Maatboog optimaliseren
Om meer grip te krijgen op de toekomstige vraag en de benodigde voorraad, besloot het sportbedrijf de supply chain software van Slimstock te implementeren. “We hadden daarvoor een systeem waarbij we ieder bestelvoorstel handmatig moesten controleren. Het werkte met een standaard bestelhoeveelheid waardoor je voor de buitenmaten eigenlijk altijd te veel of te weinig bestelde.” Met Slim4 is dat probleem verholpen, constateert hij. “Slim4 bevat een variant manager die automatisch maatbogen optimaliseert en daarbij meerdere seizoenen vooruit kan kijken. Voor sommige artikelen is het verstandig om eenmalig wat meer buitenmaatjes te bestellen zodat je zeker niet uit voorraad raakt en ook niet ieder jaar hoeft bij te bestellen.”
Forecasts delen
Wat de inkoopafdeling veel voordeel oplevert is de geavanceerde forecastfunctionaliteit die Slim4 biedt. “Hoe betrouwbaarder de vraagvoorspelling, hoe nauwkeuriger we kunnen inkopen, maar we gebruiken de forecastdata ook om onze toeleveranciers te informeren. Al in september delen we een globale forecast met ze zodat de kledingproducenten kunnen bepalen hoeveel doek ze moeten inkopen en in welke kleuren. Pas later geven we de exacte bestellingen door, maar dan hebben ze in ieder geval de juiste materialen in huis. Dit verhoogt de betrouwbaarheid van onze toeleverketen.”
Voorraad 27% gedaald
De ingebruikname van het Slim4 platform, nu drie jaar geleden, heeft de supply chain prestatie van Deventrade flink verbeterd. De voorraad is met 27% gedaald terwijl de beschikbaarheid richting de retailers gewoon op peil is gebleven. “We hebben minder dode voorraad en kunnen op een hoger niveau aan de knoppen draaien”, legt Jansen uit. “In het verleden hadden inkoop en verkoop vaak discussies over hoe hoog de voorraad moest zijn. Nu met Slim4 zie je precies hoe de vraag zich ontwikkelt en kun je per artikelsoort instellen welke servicegraad je wilt bieden. Op directieniveau maak je hierover een keus en Slim4 doet de rest.”
Kosten voor retailer verlagen
Over de samenwerking met Slimstock is Jansen zeer te spreken. “De lijntjes zijn kort, we zitten beide in Deventer en als we een vraag hebben, reageren ze direct.” Ook het feit dat zijn medewerkers gratis gebruik kunnen maken van de Slimstock Academy, vindt hij positief. “Ze leren daar hoe we meer uit Slim4 kunnen halen en ze doen inspiratie op door de verhalen die ze horen van andere cursisten.”
Voor de toekomst ziet hij nog volop nieuwe mogelijkheden met Slim4. “Ik denk dat we in de samenwerking met retailers nog winst kunnen behalen. We leveren bijvoorbeeld aan platforms als bol, Wehkamp en Passasports, die vaak ook zelf voorraad aanhouden. Dat is vanuit ketenperspectief eigenlijk niet nodig want wij kunnen binnen 24 uur aan hun klanten leveren. Door het delen van forecasts en het maken van goede afspraken over de voorraad, kunnen deze retailers hun kosten verlagen. Wij zorgen ervoor dat de servicegraad richting hun klanten minstens hoog is als nu of misschien wel beter. Daarvoor hebben we nu immers Slim4.”
Slim4 toonaangevend in retail
De retailoplossingen van Slimstock zijn ontworpen voor het optimaliseren van supply chains in zowel food, fashion als non-food omgevingen. Slim4 is een echte omnichannel retail oplossing, gericht op aansturen van voorraden in dc’s én winkels. Slimstock is naast softwareleverancier ook kennispartner op het gebied van voorraadoptimalisatie. Sinds de oprichting in 1993 is het bedrijf uitgegroeid tot Europees marktleider met wereldwijd 27 kantoren, actief in 75 landen, ruim 450 medewerkers en meer dan 1500 klanten.
Meer weten? Ga dan naar het retailportaal op onze website.
Reacties 0