Albert Heijn sluit zich niet aan bij het nieuwe gezonde voeding-logo van Campina, Unilever en Friesland Foods. Die kwamen eerder deze week met het ‘Ik kies bewust’-logo, nadat koepelorganisatie FNLI geen algemene richtlijnen voor de branche had weten op te stellen. De producenten hopen dat andere fabrikanten en supermarkten zich bij dit logo aansluiten.

Albert Heijn vindt het wel een goede zaak dat merkfabrikanten met een breed gezondheidslogo komen. Het is echter tevreden over het eigen keurmerk, het klavertje. “Wij zijn geen voorstander van een wildgroei aan logo’s”, aldus woordvoerster José Mes. Harry Brouwer van Unilever heeft echter goede hoop dat Albert Heijn zich alsnog gaat aansluiten bij het nieuwe logo. “We voeren gesprekken.”

Eerder dit jaar lanceerde de FNLO ook al een calorielogo. Volgens directeur Philip den Ouden is er van een wildgroei echter geen sprake, met de komst van het ‘Ik kies bewust’-logo. “twee logo’s kunnen niet worden samengevoegd. Het energielogo gaat puur over overgewicht, terwijl dit nieuwe logo veel breder is. Er zullen zeker producten zijn die probleemloos beide logo’s voeren.”