Door samenwerken groeien merken en creëren we vernieuwende ervaringen voor de consument. Van Feyenoord tot innovatieve allianties.
Samen sta je sterker, ook in de retail. In een markt die razendsnel verandert en waar concurrentie van alle kanten komt en alles en iedereen digitaal met elkaar verbonden is, bieden partnerships een mooie route om te blijven groeien. Een goede samenwerking haalt het beste uit elke partij: je bundelt krachten, vergroot het bereik en netwerk, benut elkaars expertise en komt sneller tot vernieuwende ideeën. In andere woorden, partnerships - of het nou met andere bedrijven, sportclubs of maatschappelijke organisaties is – vergroten de toekomstbestendigheid, juist omdat ze verder kijken dan hun eigen kantoor of winkelvloer.
Van voetbalstadion tot huiskamer
Bij MediaMarkt zien we partnerships als dé manier om dichter bij onze klanten te komen en hun levens te verrijken. Zo zijn we sinds dit seizoen trotse hoofdpartner van Feyenoord, wat niet alleen een sportieve match is, maar ook een strategische. Door met de Rotterdamse club samen te werken, bereiken we fans in het stadion én thuis op de bank, waardoor we beleving toevoegen aan onze klanten, en aan ons merk. Het is een partnership dat energie losmaakt en die typische Rotterdamse mentaliteit van ‘de mouwen opstropen’ perfect versterkt.
We steunen niet alleen het eerste elftal, maar ook het vrouwenteam en de Academy. Daarnaast participeren we in initiatieven als “Fitter met Feyenoord”, waarbij onze eigen medewerkers trainen met professionals van de club en andere clubs (zoals trainers van Bayern München) om aan hun conditie en gezondheid te werken en natuurlijk een leuke middag te hebben. Het partnership verbindt, inspireert en zorgt voor een positieve impact binnen én buiten het stadion.
Promoties en activaties met merkpartners: meer dan commercie
Onze winkels en webshop staan vol met producten van internationale topmerken. In nauwe samenwerking organiseren we allerlei promoties, in-store activaties en campagnes die onze klanten écht iets extra’s bieden. Maar een partnership stopt niet bij de commerciële kant: achter de schermen werken we ook samen met logistieke en technologische partijen, zodat producten sneller, duurzamer en innovatiever bij de consument terechtkomen.
Zo slaan we een brug tussen onze eigen expertise en die van anderen, waardoor we samen efficiënter opereren. Voor MediaMarkt betekent dit bijvoorbeeld dat we voortdurend kijken naar nieuwe bezorgopties en data-gedreven oplossingen. Op die manier versterken we niet alleen ons eigen aanbod, maar stuwen we de hele keten naar een hoger niveau.
In onze winkels kunnen consumenten terecht bij shop-in-shops van vele verschillende partners. Zoals die van Essent, waar de klant direct advies krijgt over duurzamere en slimme besparingsmogelijkheden en direct hun energiecontract kunnen regelen. Met dit innovatieve concept verrijken we de winkelbeleving én laten we zien hoe retailpartners elkaar versterken in het creëren van oplossingen voor de klant.
Impact maken
Naast commerciële voordelen kunnen partnerships ook een maatschappelijke impact hebben. Door samen te werken met non-profitorganisaties of lokale initiatieven, laat je als retailer zien dat er meer is dan alleen sales. Denk aan projecten rondom duurzaamheid, inclusief ondernemen of digitale scholing.
Zo zijn we betrokken bij de Erasmus University Challenge, waar student-ondernemers de kans krijgen om hun ideeën te pitchen en te ontwikkelen met begeleiding van experts uit het bedrijfsleven. Zo delen we kennis, ons netwerk en creëren we een platform dat verder reikt dan onze eigen organisatie. De toekomst van retail ligt immers ook in het samenwerken met de volgende generatie, ook als werkgeversmerk.
Platform
Natuurlijk zijn er ook uitdagingen. Je bent niet alleen afhankelijk van je eigen reputatie, maar ook van die van je partner. Daarom is het cruciaal om te zoeken naar een partij die écht bij je past, of dat nu een voetbalclub is, een leverancier of een goed doel.
Neem onze Marketplace die we vorig jaar in Nederland lanceerden. Daarbij zijn we zeer kritisch met de selectie van partners. Alleen merken en verkopers die aansluiten bij onze ambitie op het gebied van kwaliteit en service laten we toe op ons platform.
Blik op de toekomst
De retailsector blijft in beweging en de consument wordt veeleisender. Wie relevant wil blijven, moet blijven vernieuwen. Partnerships helpen om snel op ontwikkelingen in te spelen en soms zelfs de trend voor te zijn. Bij MediaMarkt houden we continu onze ogen open voor mogelijkheden: van productinnovaties tot persoonlijke klantvoordelen en van crossmediacampagnes tot social impact-projecten.
Brandstof
Kortom, partnerships zijn brandstof voor vernieuwing in de retail. Door commercieel, maatschappelijk en operationeel samen te werken, laten we als branche zien dat we flexibel en ambitieus zijn. En dat is precies wat nodig is om relevant te blijven voor de nieuwe, kritische generatie consumenten. MediaMarkt maakt zich daar hard voor, met samenwerkingen die niet alleen onze eigen positie versterken, maar de klant en de markt ook verder brengt. Samen kom je verder — juist óók in retail.
Reacties 0