Winnaar/verliezer van de week: Douglas en Gucci

Winnaar/verliezer van de week: Douglas en Gucci

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Douglas en Gucci.


Winnaar: Douglas

Onder leiding van de Nederlander Sander van der Laan heeft parfumerieketen Douglas opnieuw winst geboekt. In het eerste kwartaal van boekjaar 2024/2025 steeg de nettowinst met 30 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, van 125 miljoen naar 163 miljoen euro.

De omzet groeide met 5,8 procent tot 1,65 miljard euro, mede dankzij een eenmalige omzetpost uit de verkoop van de Nederlandse online-apotheek Disapo. Zowel de fysieke winkels (+5,7%) als de e-commerce (+6,2%) stegen. De omzet zal naar eigen verwachting ook dit jaar blijven groeien. De parfumerieketen blijft namelijk nieuwe winkels openen.


Verliezer: Gucci

Waar gaat het mis bij Gucci? Het luxemerk zag zijn omzet vorig jaar met 23 procent kelderen tot 7,7 miljard euro. De directe verkoop in winkels kromp met 21 procent, terwijl de groothandelsverkopen zelfs met 28 procent afnamen. De tegenvallende prestaties van Gucci hebben ook grote impact...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Douglas en Gucci.


Winnaar: Douglas

Onder leiding van de Nederlander Sander van der Laan heeft parfumerieketen Douglas opnieuw winst geboekt. In het eerste kwartaal van boekjaar 2024/2025 steeg de nettowinst met 30 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, van 125 miljoen naar 163 miljoen euro.

De omzet groeide met 5,8 procent tot 1,65 miljard euro, mede dankzij een eenmalige omzetpost uit de verkoop van de Nederlandse online-apotheek Disapo. Zowel de fysieke winkels (+5,7%) als de e-commerce (+6,2%) stegen. De omzet zal naar eigen verwachting ook dit jaar blijven groeien. De parfumerieketen blijft namelijk nieuwe winkels openen.


Verliezer: Gucci

Waar gaat het mis bij Gucci? Het luxemerk zag zijn omzet vorig jaar met 23 procent kelderen tot 7,7 miljard euro. De directe verkoop in winkels kromp met 21 procent, terwijl de groothandelsverkopen zelfs met 28 procent afnamen. De tegenvallende prestaties van Gucci hebben ook grote impact op moederbedrijf Kering, waar het merk bijna de helft van de totale omzet vertegenwoordigt. De nettowinst in 2024 kwam uit op 1,13 miljard euro, tegenover iets meer dan 3 miljard euro in het jaar ervoor. Werk aan de winkel dus voor Stefano Cantino, die per 1 januari van dit jaar als nieuwe ceo bij Kering werd aangesteld.

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!