De marketplace: perfecte aanvulling op de omnichannelpropositie

De marketplace: perfecte aanvulling op de omnichannelpropositie

Na een succesvol 1e jaar in Nederland heeft MediaMarkt haar marketplace nu ook gelanceerd in België. Het is voor de retailer een belangrijke stap in de realisatie van de omnichannelstrategie. 

In Nederland zijn er inmiddels circa 200 partners actief die zo'n 200.000 producten aanbieden en nu is MediaMarkt met de marketplace dus de grens over gegaan. Daar is gestart met zo'n 50 partners. De marketplace is een essentiële schakel in de strategie van het bedrijf en draagt bij aan het doel om altijd en overal dichtbij de klant te zijn.

Klanttevredenheid is leidend
Het uitgangspunt is helder: de consument staat centraal. Of je nu via de webshop of app winkelt, of een bezoek brengt aan een van de 84 fysieke winkels in de Benelux, je moet snel en gemakkelijk op elk moment vinden wat je zoekt, al dan niet geholpen door een medewerker.

Gaming PC Sneaker 2
Met de marketplace is het niet anders. De verkoop gaat via partners, waarbij MediaMarkt nauwgezet selecteert wie zij toegang geeft tot het platform en wie niet. Kwaliteit boven kwantiteit dus. Waarom? Simpelweg, omdat klanttevredenheid leidend is in elke stap die MediaMarkt zet.

Divers aanbod
Het aanbod op de marketplace is bovendien divers en bestaat uit producten die normaal niet in de winkel te vinden zijn. Denk aan fitnessapparatuur, e-chargers, slimme accessoires voor huisdieren en zelfs beauty- en tuinproducten. Zo speelt MediaMarkt in op de veranderende wensen van de consument en garandeert het een continue vernieuwing van het aanbod.

De kracht van omnichannel
Een omnichannelstrategie betekent dat je als retailer overal aanwezig bent – precies daar waar de klant je op dat moment nodig heeft. De marketplace vormt een verlengstuk van zowel de webshop als de fysieke winkel, waardoor de online en offline werelden naadloos in elkaar overlopen.

Een mooie toevoeging voor partners van de marketplace is het concept “space-as-a-service”, waarbij geselecteerde partners tijdelijk een plek in de winkel krijgen. Zo worden bijzondere producten op een opvallende manier gepresenteerd en wordt de klant een unieke winkelervaring geboden. Met Space-as-a-service worden vooraf gedefinieerde zones in de winkel voortdurend afwisselend gevuld met de nieuwste producten en diensten. Dat kan in verschillende vormen, denk aan boutiques, shop in shops, promotionele uitingen, experience zones en bijvoorbeeld events.

Space-as-a-service is trouwens ook beschikbaar voor partners die al met hun producten in de winkel liggen en voor partners van buiten de elektronicasector.

Voorbeeld product 3
Kwaliteit en vertrouwen
Wat de marketplace extra kracht geeft, is de nadruk op kwaliteit en betrouwbaarheid. Consumenten zoeken meer dan alleen een breed assortiment; ze willen zekerheid dat elk product voldoet aan kwaliteitsnormen. Daarom werkt MediaMarkt uitsluitend samen met zorgvuldig geselecteerde partners in plaats van elke verkoper toe te laten op het platform. Klanttevredenheid staat voorop, of je nu een innovatieve gadget of een gereviseerd product aanschaft, de belofte is hetzelfde: een kwalitatief product, een betrouwbare service ondersteund door een gerenommeerde naam.

Internationaal
MediaMarkt lanceerde sinds 2020 al marketplaces in Duitsland, Oostenrijk, Spanje en Italië. Met Nederland (2024) en nu België is de retailer dus al in zes landen met een marketplace actief. Het voordeel is dat landen veel van elkaar kunnen leren, partners een platform hebben in meerdere landen en aan de achterkant processen efficiënter kunnen worden ingericht.

Blik op de toekomst
De lancering van een marketplace is een belangrijke stap in de verdere evolutie van retail. Met een blijvende focus op omnichannel en een gedegen selectie van kwaliteitsproducten bouwt MediaMarkt aan een toekomstbestendig retailmodel. De marketplace toont aan dat groei en innovatie hand in hand gaan met het waarborgen van een hoge klanttevredenheid.

Voorbeeld product 1

Voor MediaMarkt is dit een kans om het marktaandeel te vergroten en haar toonaangevende positie verder uit te bouwen. Door het combineren van een uitgebreid, kwalitatief assortiment met moderne technologie, constante vernieuwing en persoonlijke service, zet het bedrijf in op een retailmodel dat klaar is voor de toekomst. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!