Douglas heeft de omzet-en winstverwachtingen voor het boekjaar 2024/25 naar beneden bijgesteld. De parfumerieketen heeft last van een verslechterend consumentenvertrouwen en een afzwakkende groei in de Europese premium beauty-markt.
De groep verwacht nu een omzet van circa 4,5 miljard euro, waar eerder nog werd gerekend op 4,7 tot 4,8 miljard euro. Ook de winstverwachting is naar beneden bijgesteld. De nettowinst wordt geraamd op zo’n 175 miljoen euro, fors lager dan de eerder voorspelde 225 tot 265 miljoen euro. Douglas herziet momenteel de verwachtingen op de middellange termijn.
Volgens ceo Sander van der Laan zorgen toenemende wereldwijde economische en politieke spanningen voor onzekerheid bij consumenten. “In de afgelopen weken zagen we een versnelde terugval in consumententraffic en -vraag, wat ook effect heeft op de resultaten van de Douglas Group”, verklaart hij.
De daling in consumentenbestedingen raakt vooral Duitsland en Frankrijk, de 2 belangrijkste markten van Douglas. Het aantal klanten daalde daar flink. In de overige 20 markten nam de groei ook af, maar bleef relatief stabiel.
Volgens Van der Laan heeft de parfumerieketen inmiddels diverse maatregelen getroffen, zoals kostenverlaging, een strakker beheer van investeringen en een herverdeling van kapitaal. Wel blijft het bedrijf investeren in de groeistrategie ‘Let it Bloom’, waaronder de uitbreiding en modernisering van het winkelnetwerk in Europa en een verdere ontwikkeling van het online kanaal.
In februari kwam Douglas nog met klinkende omzet- en winstcijfers over het eerste kwartaal van boekjaar 2024/2025. Per 1 mei treedt bij de parfumerieketen Marco Giorgetta aan als nieuwe cfo.
Reacties 0