Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Greetz, HEMA en Zalando.
Greetz
Greetz heeft een innovatieve AI-tool geïntroduceerd waarmee gebruikers zelf stickers kunnen maken voor in hun kaart. De tool, een primeur op de Nederlandse markt, stelt klanten in staat om met een korte tekstuele prompt – zoals ‘maak een vliegende giraf met ballonnen’ – binnen enkele seconden 3 unieke stickers te genereren die direct aan de kaart kunnen worden toegevoegd. Volgens Greetz brengt de innovatie personalisatie naar een nieuw niveau, zonder dat gebruikers ontwerpkennis nodig hebben.
HEMA
HEMA maakt zijn winkels en webwinkel slimmer met een grootschalige uitrol van RFID, een technologie die helpt om de voorraad beter bij te houden en klanten sneller te helpen. In samenwerking met technologiepartner Nedap worden alle 740 winkels in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en...
Technologische innovatie stelt retailers en merken in staat klanten beter te bedienen. Ook tools die de business aan de achterkant efficiënter maken zijn in trek. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van opvallende innovaties uit binnen- en buitenland. Deze week: Greetz, HEMA en Zalando.
Greetz
Greetz heeft een innovatieve AI-tool geïntroduceerd waarmee gebruikers zelf stickers kunnen maken voor in hun kaart. De tool, een primeur op de Nederlandse markt, stelt klanten in staat om met een korte tekstuele prompt – zoals ‘maak een vliegende giraf met ballonnen’ – binnen enkele seconden 3 unieke stickers te genereren die direct aan de kaart kunnen worden toegevoegd. Volgens Greetz brengt de innovatie personalisatie naar een nieuw niveau, zonder dat gebruikers ontwerpkennis nodig hebben.
HEMA
HEMA maakt zijn winkels en webwinkel slimmer met een grootschalige uitrol van RFID, een technologie die helpt om de voorraad beter bij te houden en klanten sneller te helpen. In samenwerking met technologiepartner Nedap worden alle 740 winkels in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk uitgerust met het iD Cloud-platform. Dankzij realtime voorraadinformatie kunnen klanten via de HEMA-app of website exact zien welke producten op voorraad zijn in een specifieke winkel. Voor winkelmedewerkers betekent het minder tijd kwijt zijn aan tellen en controleren, en meer tijd voor de klant. De uitrol moet medio 2026 zijn afgerond.
Zalando
Zalando heeft het Londense techbedrijf DeepAR overgenomen, een specialist in augmented reality en 3D-technologie. Met deze stap wil de Duitse webshop zijn platform verder vernieuwen met meer interactieve en visuele winkelervaringen. Dankzij de technologie van DeepAR kan Zalando in de toekomst meer producten in 3D laten zien en virtuele toepassingen toevoegen. DeepAR blijft onder eigen naam werken, maar gaat nauw samenwerken met Zalando om de online shopervaring nog realistischer en persoonlijker te maken. Zo wil het bedrijf de afstand tussen online en fysiek winkelen verder verkleinen.
RetailTrends organiseert ook dit jaar weer het evenement What's Next in RetailTech. Dat vindt plaats op 13 november 2025 in het AFAS Theater in Leusden. Informatie over het evenement is op deze pagina te vinden. Hier worden ook de sprekers van het evenement op een later moment bekendgemaakt.